در مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست؟ قصد داریم مواردی از جمله اصول دیجیتال مارکتینگ و ابزار دیجیتال مارکتینگ را توضیح دهیم. با ما همراه باشید و با مبانی آموزش دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

دیجیتال مارکتینگ مانند یک چتر برای تمامی فعالیت‌های بازاریابی آنلاین شماست. شرکت‌ها از شبکه‌های اینترنتی مانند سرچ گوگل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وب سایت‌های خود برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند.

در حقیقت مردم امروزه 2 برابر 12سال پیش خود از اینترنت استفاده می‌کنند. این زمان زیادی است و بیشتر خرید و فروش مردم به سمت خدمات آنلاین رفته است.

بازاریابی به معنای برقرار کردن ارتباط با مخاطبان هدف در زمان و مکان مناسب است و این امروزه بدان معناست که شما باید مخاطبانتان را در جایی که در حال گذراندن بیشتر وقت خود هستند ملاقات کنید: یعنی اینترنت
وارد دیجیتال مارکتینگ شوید- به عبارت دیگر- هر نوع بازاریابی اینترنتی آنلاین

 در این مقاله دیجیتال مارکتینگ ما در مورد inbound marketing به عنوان یک راه تأثیر گذار برای جذب کردن، تبدیل، نزدیک شدن و لذت بردن از مشتریان آنلاین صحبت می‌کنیم.
درحالی که یک بازاریاب ممکن است بگوید که inbound marketing همان دیجیتال مارکتینگ است، اما باید گفت که تفاوت‌های بین این دو وجود دارد. بعد از گفتگو با بازاریابان و صاحبان مشاغل در آمریکا، انگلستان، آسیا، نیوزلند برخی از این تفاوت‌ها قابل مشهود و درک شد.

خب دیجیتال مارکتینگ دقیقاً چیست؟

تمامی فعالیت های شما جهت ارتقا وب سایتتان از تبلیغات دیجیتال، ایمیل مارکتینگ، بروشورها و بنرهای آنلاین و چیزهای فراتر طیف عظیمی از تاکتیک‌هایی هستند که همه آن‌ها زیر یک چتر به نام دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند و بهترین بازاریابان دیجیتال، تصویری روشن از اینکه چطور هر تاکتیک، اهداف کلیدی آن‌ها را پوشش می‌دهد را در ذهن دارند.

دیجیتال مارگتینگ چیست
در ادامه  فهرستی از برخی از رایج‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که می‌توانید در فضای اینترنت از آن استفاده کنید را ملاحظه می کنید.
-مقالات
-کتاب الکترونیک
-اینفوگرافی
-ابزار تعاملی
-شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام و ..)
-پوشش آنلاین (مانند ویدئوهای برسی و تحلیل)
-بروشورهای آنلاین
-علامت‌های تجاری (لوگو، فونت و غیره)

تاکتیک ها

بهینه سازی موتورهای جستجو

روند بهینه سازی صفحات وب سایت شما برای بهبود رنک آن‌ها در نتایج جستجو می‌تواند به راحتی ترافیک شما را به صورت رایگان افزایش دهد.

بازاریابی محتوا Content Marketing

ایجاد محتوای خوب و مفید برای بالا بردن اطلاعات مشتریان از برند شما و ایجاد آگاهی و اطلاعات برای علاقه‌مندان به آن موضوع باعث رشد ترافیک سایت شما می‌شود

بازاریابی ورودی Inbound Marketing

Inbound marketing اشاره به full-funnel دارد و رویکردی برای جذب کردن، تبدیل کردن، نزدیک شدن و لذت بردن مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین دارد.

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی Social Media Marketing

تبلیغ برند خود در شبکه‌های اجتماعی به افزایش آگاهی مردم از شرکت شما و باعث ایجاد ترافیک منحصر به فرد برای کسب و کار و وب‌سایت شما می‌شود

پرداخت برای هر کلیک Pay-Per-Click (PPC)

یکی از آسان‌ترین روش‌های افزایش بازدید ترافیک سایت استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل است. یعنی شما به ازای هر بازدید کننده‌ای که پس از دیدن بنر تبلیغاتی یا لینک شما وارد سایتتان شود یک مبلغ را پرداخت می‌کنید.

Affiliate Marketing (فروش یا بازاریابی رابطه‌ای)

نوعی تبلیغات performance-based است که شما با قرار دادن آگهی (مانند بنر یا ریپورتاژ) شرکت‌های دیگر در سایت خود از آن‌ها کسب درآمد می‌کنید

Marketing Automation اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهای گفته می‌شود که کار آن‌ها خودکار کردن اقدامات بازاریابی است. زیرا در بسیاری از بخش‌های بازاریابی باید کارهای تکراری مانند ارسال ایمیل، ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی و برخی از کارهای  وب سایت باید به صورت مدام انجام شود که بهترین روشان استفاده از این چنین نرم افزارها است.

ایمیل مارکتینگ

شرکت‌ها از طریق ارسال ایمیل برای افراد مختلف و مشتریانشان برای کارهایی مانند تبلیغ، تخفیف‌ها،رویدادها، و همچنین هدایت افراد به وب‌سایت استفاده می‌کنند.

Online PR (روابط عمومی آنلاین)

روابط عمومی آنلاین روشی مبتنی بر پوشش محتوایی  با انتشار در نشریات دیجیتال، وبلاگ‌ها و سایر وب سایت‌ها است که چیزی شبیه به همان روابط عمومی سنتی اما در فضای آنلاین است.

چه تفاوتی بین digital marketing و inbound marketing وجود دارد؟

در نگاه سطحی به نظر یکسان می‌آیند: در درجه اول هر دو به صورت آنلاین رخ می‌دهند و تمرکز هردو برای ایجاد محتوای دیجیتال است، پس فرق آن‌ها چیست؟
اصطلاحاً digital marketing تفاوتی بین فشار و کشش تاکتیک‌های بازاریابی (یا چیزی که ما امروز به عنوان inbound و outbound بشناسیم)  قائل نیست اما هنوزم هم هردو تحت چارچوب بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند.

Digital outbound در واقع تبلیغات بیرونی است که در فضای آنلاین جلوی چشم مخاطبان قرار می‌گیرد. برای مثال وقتی وارد سایتی می‌شوید ممکن است یک بنر تبلیغاتی کاملاً بی ربط به محتوای آن سایت در هر نقطه‌ای از سایت قرار داشته باشد و این بدون در نظر گرفتن آن است که آن مخاطب آیا از تبلیغ استقبال می‌کند و یا اینکه چقدر به او مربوط است.
از سوی دیگر بازاریابانی که تاکتیک‌های ورودی inbound را کار می‌گیرند و از طریق محتوای مفید روی سایت خود به جذب مشتری‌های هدف اقدام می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین ابزاری که بازاریابی دیجیتال در روش inbound داشتن یک وبلاگ (سایت محتوا محور) است که اجازه می‌دهد مشتریان بتوانند با جست و جو شما را در اینترنت پیدا کنند.
درنهایت بازاریابی inbound یک روشی است که با استفاده از روش‌های مختلف اقدام به جذب، نزدیک کردن و ایجاد محتوای لذت بخش و کاربردی برای مشتریان است. اما از سوی دیگر دیجیتال مارکتینگ صرفه نظر از inbound و outbound بودن، به عنوان یک اصطلاح کلیدی برای توصیف تکنیک‌های بازاریابی آنلاین استفاده می‌شود.
آیا بازاریابی دیجیتال برای تمامی کسب و کارها کاربرد دارد؟ B2B و B2C
دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای تمامی کسب و کارها در هر صنعتی مفید باشد، صرف نظر از اینکه شما چه چیزی می‌فروشید؛ از دیجیتال مارکتینگ برای شناسایی نیازهای مخاطبان استفاده کنید. البته این بدان معنا نیست که همه‌ی شرکت‌ها باید یک راهبرد واحد در دیجیتال مارکتینگ داشته باشند.

برای B2B

تجارت b2b

اگر شرکت شما از نوع B2B است، (b2b به معنای تجارت شرکت با شرکت و تجار با تجار است، یعنی فعالیت و تجارت با خریداران عمده و خرده فروشان) ، دیجیتال مارکتینگ شما بر مبنای رهبری فروشندگان محصول شما است. به همین دلیل استراتژی شما باید جذب و پیشیبانی فروشندگان بهتر از طریق سایت و یا شبکه‌های اجتماعی برای محصولتان باشد. فراتر از یک وب‌سایت، کانالی که می‌تواند به توسعه مدل کاری B2B کمک کند استفاده از LinkedIn است.

برای B2C

تجارت b2c

اگر شرکت شما از نوع B2C است (b2c یعنی معاملات بین عرضه کننده و مصرف کننده نهایی- یعنی بین فروشنده و مردم) پس هدف بازاریابی دیجیتال شما باید جذب مشتریان به وب سایت و فروش محصول به آن‌ها باشد به همین دلیل شما نیاز دارید تا تمرکز خود را برای ایجاد یک مسیر خرید سریع و مناسب بگذارید. هم چنین محتوای شما باید متمرکز در ویژگی‌های محصول شما باشد و شما باید تماس قوی‌تری با مشتریان نهایی برقرار کنید. پس برای کارهای B2C بهتر است از کانال‌های مانند اینستاگرام، تلگرام و پینترس استفاده کنید.

مزایای اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟

برخلاف تلاش‌های معمول در بازار غیر آنلاین بازاریابی دیجیتال به بازاریابان این اجازه را می‌دهد که نتایج دقیق را در زمان‌های مشخص مشاهده کنند. اگر تا کنون در روزنامه تبلیغ کرده باشید حتماً میدانید که چقدر دشوار است ما متوجه شویم که چه تعداد از خوانندگان تبلیغ ما را دیده و به آگهی ما جلب شده‌اند. هیچ راه مطمئنی از این که بدانید تبلیغ ما چقدر در فروشمان اثر گذاشته نیز وجود ندارد. از سوی دیگر در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید میزان بازدهی هر بخشی از تلاش تبلیغاتی خود را اندازه گیری کنید که در ادامه چند نمونه از آن را مورد برسی قرار می‌دهیم:

ترافیک سایت:

در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید تعداد دقیق افرادی که به صفحه سایت شما مراجعه می‌کنند را ببینید و آن‌ها را با نرم افزارهای مختلف تجزیه و تحلیل کنید. همچنین شما می‌توانید ببینید که هر بازدیدکننده چه تعداد صفحه را باز کرده است از چه دیوایسی (تبلت، کامپیوتر، تلفن همراه) استفاده کرده و از کدام نقطه از جهان است. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که روش‌های بازاریابی خود را بر اساس آن اولویت بندی و کم و زیاد کنید. برای مثال اگر فقط 10% از بازدید کنندگان شما از طریق موتور جستجوگر شما را پیدا می‌کنند، پس شما باید زمان بیشتری روی بهبود وضعیت seo سایت خود کنید.
در بازاریابی غیر دیجیتال تعامل مشتری با برند تجاری بسیار دشوار است اما در بازاریابی دیجیتال می‌توان روند و الگوها و خواسته‌های مردم را شناسایی کرد و شرایط را برای خرید آن‌ها از برندتان محیا کنید. به این معنا که شما می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری برای  جذب آن‌ها به وب سایت خود و آشنا کردنشان با محصولتان بگیرید.

عملکرد محتوا و هدایت تولید

تصور کنید که شما یک بروشور برای محصولتان آماده کرده‌اید و از طریق صندوق پست آن را برای مردم ارسال می‌کنید، این بروشور نوعی محتوای آفلاین است. مشکل اینجاست که شما هیچ طور نمی‌توانید متوجه شوید که چه تعداد از مردم آن را خوانده و چه تعداد هم مستقیماً به سطل زباله انداخته‌اند.
حالا تصور کنید که یک بروشور دیجیتال در وب سایتتان قرار داده‌اید، شما می‌توانید دقیقاً بفهمید که چه تعدادی از افراد چه صفحاتی از آن را دیده‌اند و شما می‌توانید اطلاعات تماس افرادی که مثلاً قصد دانلود بروشور شمارا دارند جمع آوری کنید.

Attribution Modeling

یک استراتژی بازاریابی مناسب شما را قادر می‌سازد تا تمامی مراحل فروش محصولتان از اولین برخورد مشتری تا لحظه خرید آن را چک کنید و همین اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد که متوجه شوید که افراد چطور محصول شما را دیده‌اند، برسی کرده و اقدام به خرید آن نموده‌اند. همین امر به شما کمک می‌کند که تصمیمات بهتری برای بخش‌های مختلف و استراتژی بازاریابی محصولات خود بگیرید و می‌فهمید که بخشی از چرخه فروش شما نیاز به اصلاح دارد. اتصال بین نقطه بازاریابی و فروش بسیار حیاطی است و اگر شما بتوانید چرخه فروش خود را از طریق بازاریابی آنلاین بهبود ببخشید حتماً منجر به مثبت شدن تراز مالی کسب و کار شما می‌شود.

چه نوع محتوایی باید ایجاد کنیم؟

نوع محتوای که شما باید برای سایت خود ایجاد کنید در درجه اول بستگی به نیازهای مخاطبانتان در طول مراحل خرید دارد. شما باید با ایجاد مسیرهای خرید شخصی در روند خرید به شناسایی اهداف و چالشهای مخاطبان با  کسب و کارتان را شناسایی کنید. سپس محتوای آنلاین شما باید بتواند کاری کند که مشتریان شما به این هدف‌ها رسیده و محتوا، چالش‌های شما در برابر مشتریان را برطرف کند.
سپس باید به این فکر کنید که چطور می‌توانید این محتوا را در طول مراحل خرید مشتری به آن‌ها  تحمیل کنید تا احتمال خرید بالاتر برود.
هدف این است که محتوا با:
1-    خصوصیات فردی افرادی که آن محصول را خریداری می‌کنند
2-    این شخص چقدر نزدیک به این خرید است
مطابقت پیدا کند.
در ادامه چند گزینه وجود دارد که در طول مراحل خرید است و توصیه می‌کنیم برای آن‌ها محتوای مناسب ایجاد شود:

مرحله آگاهی دادن

پست‌های محتوا. ایجاد پست‌های خوب برای بالا بردن ترافیک طبیعی سایتتان به همراه seo مناسب و تمرکز روی کلمات کلیدی مرتبط
اینفوگرافیک. بسیار واضح است با استفاده از آن در شبکه های اجتماعی و اشتراک گذاری می‌توانید شانس پیدا کردن مشتریان جدید را به دست بیاورید.
ویدئو کوتاه .این کار نیز مانند همان اشتراک گذاری است و به شما کمک می‌کند تا مشتریان جدید اطلاعاتی درباره شما در سایتهای پربازدیدی مانند یوتیوب و آپارات ببینند

مرحله توجه

کتاب‌های الکترونیک: برای جلب توجه نسل جدید عالی هستند زیرا آن‌ها چیزی فراتر از یک پست معمولی و یا اینفوگرافی هستند و بدان معنی است که افراد علاقه بیشتری برای دادن اطلاعات تماس خود در قبال دریافت آن دارند.
گزارش‌های تحقیقاتی: این نوع مطالب نیز روشی مناسب است و این گزارش‌های تحقیقاتی جدید می‌تواند نظر علاقه‌مندان به صنعت شمارا جلب کند زیرا این تحقیقات اکثراً توسط رسانه‌ها، صنایع و مشاغل مرتبط با شما مورد پیگیری قرار می‌گیرند.
کنفرانس مجازی: یک فرم دقیق و تعاملی برای رساندن اطلاعات هستند و تأثیر آنها از پست‌های سایت و ویدئوهای کوتاه بسیار بیشتر است

مرحله تصمیم گیری

مطالعات موردی: وجود مطالعات و مطالب دقیق درباره یک محصول در سایت شما می‌تواند یک بخش کاملاً تأثیر گزار بر روی کسانی باشد که آماده خرید هستند و این مطلب می‌تواند تأثیر مثبتی روی آن‌ها بگذارد.
مشتریان: اگر مطالعات  مناسبی برای کسب و کار شما وجود ندارد داشتن توضیحات کوتاه در بخش‌هایی از سایت نیز می‌تواند خوب باشد. برای برندهای B2c فکر کردن به توصیفات کمی آزادانه‌تر است. برای مثال اگر شما یک برند تولید لباس هستید می‌توانید از یک هشتک # مورد استفاده مردم در عکس‌های لباس خود استفاده کنید تا مردم راحت‌تر بتوانند در اینترنت آن را پیدا کنند.

چه مقدار طول خواهد کشید تا نتایج را مشاهده کنید؟

در بازاریابی دیجیتال اغلب احساس می‌شود که به نسبت بازاریابی معمولی می‌تواند نتایج بهتر و سریع‌تری به شما ارائه دهد و احتمالاً دلیل آن این است که اندازه گیری میزان بازدهی بازاریابی به راحتی انجام می‌شود. اما با این حال بازهم نتیجه نهایی به مقیاس و نوع استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد. اگر شما در ایجاد محتوای آنلاین و باکیفیت موفق باشید احتمالاً نتایج شگفت انگیزی در 6 ماه اول مشاهده خواهید کرد.
همچنین اگر روی تبلیغات پرداختی تمرکز کنید نتایج سریع‌تری کسب خواهید کرد. اما توصیه می‌شود تمرکز اصلیتان را روی تولید محتوا، جستجوگرها  و رسانه‌های اجتماعی بگذارید تا بتوانید از نتایج بلند مدت آن بهره‌مند شوید ( که بدون هزینه هم هست)
آیا به بودجه فراوانی برای بازاریابی دیجیتال نیاز دارید
فرض کنید که شما یک وب سایت دارید. اگر تمرکز خودتان را روی SEO و شبکه‌های اجتماعی بگذارید باید به شما بگوییم که نیازی به هزینه کردن ندارید. اگر شما بخواهید محتوای باکیفیتی تولید کنید تنها چیزی که باید صرف کنید وقتتان است!
اگر هم می‌خواهید از روش‌های خارجی outbound مانند تبلیغات آنلاین و ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی استفاده کنید این کار هزینه دارد و میزان هزینه شما بستگی به توقع شما از نتیجه‌ای است که می‌خواهید دریافت کنید.
برای مثال اگر می‌خواهید از روش Google adWord استفاده کنید می‌توانید با پرداخت مبلغی به گوگل، یک سری کلمات کلیدی را مشخص کنید و هنگامی که این کلمات را مخاطبان سرچ می‌کنند، گوگل شمارا در صفحه اول و بالاترین رتبه قرار دهد.

بازاریابی موبایل کجای این معادله است؟

یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم بازاریابی دیجیتال موبایل است، در واقع مردم 60% از زمان خود در شبکه‌های اجتماعی را با استفاده از موبایل صرف می‌کنند. این به آن معنی است که شما باید صفحات وب، عکس‌ها و ویدئوهای سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید (ریسپانسیو کردن سایت). اگر شما بتوانید یک اپلیکیشن موبایل داشته باشید مخاطبان می‌توانند به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کنند و این نیز زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرد.
کسانی که با شرکت شما از طریق موبایل ارتباط برقرار می‌کنند نیاز دارند همان تجربه مثبتی که در دسکتاپ داشتن را نیز در موبایل دریافت کنند. این بدین معناست که صفحات سایت شما کاملاً  باید برای کاربران موبایل مورد پسند باشد. وضعیت عکس‌ها نیز در موبایل متفاوت است پس ابعاد آن‌ها را طوری تنظیم کنید که در موبایل به‌خوبی نشان داده شود. پس با رعایت نکات فنی از ویژگی‌های مثبت بازاریابی دیجیتال بر روی موبایل استفاده کنید.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

[mc4wp_form id="517"]

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)