یک تگ کنونیکال canonical روشی است که به موتورهای جست و جو بیان می کند که یک URL خاص کپی شده از یک صفحه اصلی است.با استفاده از تگ کنونیکال canonical از مشکلات بسیاری همانند نمایش محتویات مشابه یا تکراری در چندین URL جلوگیری به عمل می آید.عملا تگ کنونیکال canonical به موتورهای جست و جو این موضوع را عنوان می نماید که کدام نسخه از URL ای که شما می خواهید در نتایج ظاهر می شود.

چرا تگ کنونیکال canonical مهم است؟


داشتن محتویات تکراری یک موضوع پیچیده است اما زمانی که موتورهای جست و جو تعداد زیادی از URL ها با محتویات مشابه یا یکسان را بررسی می کند و در نتایج جست جوی خود ظاهر می نماید، می تواند منجر به تعدادی از مشکلات SEO شود.در گام اول اگر کاوشگران از محتویات بیش از حد تکراری استفاده کنند ممکن است به خاطر این اقدام برخی از محتویات منحصر به فرد خود را از دست بدهند.در گام دوم تکثیر اطلاعات در ابعاد وسیع ممکن است رتبه شما را تضعیف نماید.و در پایان اگر به محتویات شما رتبه ای تعلق بگیرد موتورهای جست و جو ممکن است URL اشتباهی را به عنوان URL اصلی بر گزیند.کانونی سازی به شما کمک می کند که محتوای تکراری خود را کنترل نمایید .

 


مشکل با URL ها :


ممکن است فکر کنید که چرا یک نفر یک صفحه را تکرار می نماید و شما به اشتباه تصور کنید که تگ کنونیکال canonical چیزی نیست که شما باید در مورد آن نگران باشید.مساله ای که با آن رو به رو هستیم این موضوع است که ما به عنوان یک انسان تمایل داریم در مورد مفهوم یک پیج همانند صفحه اصلی خود تفکر نماییم.با این وجود هر URL را مجزا از سایر صفحات می پنداریم.
به عنوان مثال کسانی که دنبال یک پیج هستند ممکن است بتوانند از طریق مسیر های زیر به صفحه اصلی دست پیدا کنند: 
• http://www.example.com
• https://www.example.com
• http://example.com
• http://example.com/index.php
• http://example.com/index.php?r...
برای یک انسان تمامی URL های بالا یک صفحه واحد را نمایش می دهد با این وجود برای یک جست و جو گر هر کدام از این صفحات از دیگری متمایز است.حتی در این مثال کوچک ملاحظه می کنید که 5 کپی از صفحه اصلی برای جست و جو گر قابل نمایش است.نمونه بالا یک مثال کوچک از تغییراتی است که شما ممکن است با آن مواجه شوید.
سیستم های مدیریت محتوای مدرن(CMS) و وب سایت های پویا و مبتنی بر کد مشکل را از این حد نیز بیشتر می کنند.بسیاری از سایت ها به صورت خودکار tag هایی را به سایت خود اضافه می نمایند که این اقدام سبب می شود که مسیرهای متفاوتی برای محتویات مشابه فراهم گردد،اینکار از طریق اضافه کردن پارامترهای URL همانند امکان جست و جو ،مرتب سازی،گزینه های ارز و غیره امکان پذیر است.شما ممکن است هزاران آدرس URL تکراری در سایت خود داشته باشید و حتی متوجه آنها نباشید.


بهترین تمرین برای تگ های کنونیکال canonical:


مسئله محتویات تکراری به شدت مشکل است.اما در این بخش هنگام استفاده از تگ کنونیکال canonical چندین مورد مهم در نظر گرفته می شود : 
1- تگ های کنونیکال canonical می توانند خود ارجاعی باشند : اگر یک tag کنونیکال canonical به URL فعلی اشاره کند مشکل زا نیست.به عبارت دیگر اگر آدرس های URL ،X و Y و Z نکراری باشند و X آدرس کانونی باشد، بهتر است تگ کانونی به X در این URL اشاره نماید.
2- به تگ کنونیکال canonical صفحه اصلی خود اشاره نمایید : با توجه به اینکه تکرار در صفحه اصلی بسیار رایج است و افراد ممکن است به صفحه اصلی شما در مسیرهای مختلف(که از کنترل شما خارج است) علاقه مند شوند ، یک ایده خوب بدین صورت است که tag های کانونی ساز را در صفحه اصلی خود برای جلوگیری از مشکلات پیش بینی نشده قرار دهید.
3- نقطه نظرات را روی تگ های داینامیک کانونی سازی قرار دهید : گاهی اوقات کدهای بد سبب می شود که یک سایت با tag های کنونیکال canonical متفاوتی برای هر نسخه از URL نوشته شود(این موضوع منجر به از دست رفتن tag کنونیکال canonical سراسری می شود).مطمئن شوید که URL ها خصوصا در زمینه تجارت الکترونیک و سایت های مدیریت شده توسط CMS ها چک شده اند.
4- از سیگنال های مختلف دوری کنید : موتورهای جست و جو ممکن است از یک tag کانونی دوری کنند و یا آنرا به نادرستی تفسیر کنند،اگر شما سیگنال های مختلفی را ارسال کنید به عبارت دیگر صفحه A صفحه B و بر عکس صفحه B صفحه A را کانونی سازی نمی کند.به عبارت دیگر صفحه A صفحه B را تغییر نمی دهد(و بر عکس).ایده استفاده از تگ های کانونی ساز به صورت زنجیره وار ایده مناسبی نیست (A-–>B, B-–>C, C–->D).اگر برایتان مقدور است از این ایده جلوگیری کنید.برای رفع مشکل ،یک سیگنال واضح بفرستید درغیر این صورت شما موتورهای جست و جو را مجبور به انتخاب نامناسب کرده اید.
5- مراقب باشید که کانونی ساز اندکی کپی برداری شود: زمانی که اغلب مردم در ارتباط با کانونی سازی فکر می کنند آنها به کپی برداری دقیق می اندیشند.در حالی که امکان استفاده از tag های کنونیکال canonical در نسخه های کپی برداری شده فراهم است(صفحات با محتویات مشابه)،اما این کار را بایستی با احتیاط ادامه یابد.بحث های زیادی در ارتباط با این موضوع وجود دارد،اما در حالت کلی امکان استفاده از tag های کانونی ساز برای صفحات با محتویات مشابه که در محتویاتی از قبیل ارز،موقعیت،یا برخی از ویژگی های محدود متفاوت است،فراهم آمده است.در نظر داشته باشید که نسخه های غیر کانونی این صفحه ممکن است واجد شرایط رتبه بندی باشند و اگرصفحات بیش از حد متفاوت باشند موتورهای جست و جو ممکن است tag های کنونیکال canonicalرا نادیده بگیرند.
6- کانونی سازی در حد وسط دامنه های تکراری : اگر شما هر دو سایت را کنترل می کنید شما می توانید از tag های کانونی ساز در سراسر دامنه مورد نظر استفاده نمایید.تصور کنید که شما یک شرکت چاپ و نشر دارید و اغلب مقالات مشابه را در نیمی از دامنه نشر می دهید.با استفاده از tag های کانونی ساز قدرت رتبه بندی شما تنها بر روی یک سایت متمرکز خواهد شد.به خاطر داشته باشید که کانونی سازی باعث جلوگیری از رتبه بندی سایت های غیر کانونی شده خواهد شد بنابراین اطمینان حاصل کنید که tag کانونی ساز با حوزه کسب و کار شما در یک راستا باشد.


تگ های کنونیکال canonical در مقابل 301 تغییر مسیر :


یکی از سوالات مطرح شده در سئو SEO این است که آیا tag های کنونیکال canonical امتیاز پیوند های موجود(قدرت،رتبه بندی و ...) را از طریق 301 بار تغییر مسیر بدست می آورد؟این سوال یک سوال مساله ساز است.در نظر داشته باشید این دو راه حل(تگ کنونیکال canonical و 301 بار تغییر مسیر) نتایج واقعا متفاوتی را برای جستو جو گران و بازدید کنندگان فراهم می کند.
اگر شما 301 بار صفحه A را به صفحه B تغییر مسیر دهید.پس افراد بازدید کننده 301 بار به صفحه B هدایت می شوند بدون اینکه صفحه A را دیده باشند.اما اگر ازکنونیکال canonical صفحه A بر روی صفحه B استفاده کنید موتور جست و جو متوجه کنونیکال canonical صفحه B خواهد شد و هر دو صفحه A و B قابل بازدید است.در این میان اطمینان حاصل کنید که روش انتخابی با نتیجه مطلوب منطبق است.

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

Location

Share:
امتیاز این آیتم :
0
  • هیچ نظری یافت نشد

منتظر اخبار جدید دنیای سئو باشید،ممنون از اینکه از سایت ما بازدید کردید.

 

 

تقی مولوی هستم متخصص سئو و بازاریابی اینترنتی و بیش از 7 سال است که در حوزه سئو سایت , طراحی سایت و بازاریابی اینترنتی بصورت حرفه ای فعال هستم و بیش از 350 پروژه موفق سئو داشته ام .

در این وب سایت قصد دارم تجربیات خودم در زمینه های فوق و بیشتر سئو منتشر کنم . هدف این وب سایت بهبود بهبود کسب و کار آنلاین شما می باشد فلذا  از شما دوستان عزیز درخواست دارم با نظرات و پیشنهادات خود به من کمک کنید.

 موفق و پیروز باشید . 

 

ورود کاربران