در این مقاله 15 نکته مهم و کاربردی برای بهینه سازی تگ عنوان-Title tag برای موتورهای جستجو و کاربران را با هم می آموزیم.
تگ عنوان در HTML ، نام یک صفحه وب را تعریف می کند و باید بیانگر خلاصه ای از محتوای صفحه باشد. بنابراین محتوایی که در تگ عنوان قرار میگیرد هم برای موتورهای جستجو و هم برای استفاده کاربران مفید و حائز اهمیت است.

در این پست نکاتی درباره بهینه سازی تگ عنوان مورد بحث قرار میگیرد. با رعایت این نکات وب سایت خود را سئو می کنید و از نظر کاربران هم وب سایت کاربر پسندی خواهید داشت که نتیجه آن بالا رفتن ترافیک وب سایت و رونق کسب و کارتان خواهد بود.

چرا بهینه سازی تگ عنوان مهم است؟؟؟؟

بهینه سازی تگ عنوان مهم است زیرا محتوای تگ عنوان توسط عوامل زیر استفاده می شود:
مرورگرها: همانطور که مشاهده میکنید، تگ عنوان در پنجره های مرورگرها نمایش داده می شود.

نمایش تگ عنوان در نتایج جستجو

موتورهای جستجو :  موتورهای جستجوی اصلی مثل گوگل، بینگ، یاهو عنوان صفحات شما را به صورت لینک قابل کلیک در نتایج جستجوی خود (SERPs) نمایش می دهند.

تگ عنوان در نتایج موتوهای جستجو

موتورهای جستجو : برای تعیین موضوع صفحه، عنکبوتها و یا خزنده های موتورهای جستجو، ابتدا تگ عنوان را تجزیه و تحلیل می کنند و بعد از آن موضوع صفحه را ترجمه میکنند. پس در نظر داشته باشید موتوهای جستجو اول به سراغ تگ عنوان صفحه وب شما می روند.

سایت های اشتراک لینک و مرورگرهای وب: برای اختصاص یک مقدار پیش فرض به وب سایت های نشانه گذاری شده. در بعضی از رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و سایتهای اشتراک لینک مثل دیگ (نمونه سایت ایرانی ghatar.com)، وقتی لینکی برای کاربر به اشتراک گذاشته می شود، به صورت اتوماتیک محتوای تگ عنوان برای کاربران نمایش داده می شود.

تگ عنوان در سایتهای اشتراک لینک

کاربران:

  • شناسایی وب سایتهایی که حاوی اطلاعاتی است که آنها سرچ کرده اند و در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شود.
  • قرار دادن سایتی که کاربر میخواهد مشاهده کند در مرورگرخود
  • پیدا کردن وب سایتی که کاربر در مرورگر خود نشانه گذاری (bookmark) کرده است.
  • تعیین کردن اینکه وب سایتهایی که دیگران در سایتهای اشتراک لینک نشانه گذاری کرده اند ارزش چک کردن دارد یا خیر.

بین بهینه سازی و کاربردی بودن وب  سایت هم پوشانی بالایی وجود دارد. خب از چه تکنیک هایی برای بهینه سازی تگ عنوان استفاده کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید و راهنمایی ارائه شده را بخوانید تا صفحات وب بهینه شده و کاربر پسند داشته باشید.

بهینه سازی تگ عنوان – کارهایی که باید انجام دهید.

1-    کلمات کلیدی خود را در ابتدا درج کنید. موتورهای جستجو به اولین کلمه در تگ عنوان خیلی اهمیت می دهند. ترتیب اولولیت به مراتب برای کلمات دوم وسوم و … کاهش می یابد. به عبارتی چون کاربران در درجه اول 11 کاراکتر ابتدایی را درک میکنند پس منطقی به نظر می رسد که محتوای مهم در ابتدای تگ عنوان درج شود.

2-    به جای کلمات کلیدی از عبارت کلیدی استفاده کنید. اگر عنوان صفحه شما به جای کلمات کلیدی شامل عبارات کلیدی باشد، احتمال اینکه شما در موتورهای جستجو برای جستجوهای خاص کاربر رتبه بالاتری کسب کنید، بیشتر است.

3-    از کلمات تکمیلی استفاده کنید. برای مثال در سئو کلمات تکمیلی “ارزان”، “قیمت” ، “تعرفه” هستند.

4-    از اعداد استفاده کنید. اینکار یک خلاقیت عالی است. مطمئنا کاربران عبارت ” 50 نکته کلیدی برای سئو سایت” را سرچ نمیکنند ولی به احتمال زیاد بر روی لینکی که با عنوان “نکته کلیدی برای سئو سایت” است را کلیک میکنند. حتی می شود گفت بر روی لینکی با عنوان “نکته کلیدی برای سئو سایت – 50 نکته عالی و کاربردی” هم کلیک خواهند کرد. اعداد توجه کاربر را به خود جلب میکنند خصوصا اگر در ابتدا قرار بگیرند.

5-    کلمات کلیدی خود را با (-) یا  (|)  جدا کنید. استفاده از این علائم به کاربر کمک میکند تا محتوا را راحت تر درک کند.

6-    استفاه از علائم اختصاری. استفاده از علائم اختصاری پیشنهاد نمیشود. فرض کنید از علائم اختصاری “ب.ب.آ” در عنوان صفحه خود استفاده کردید. خب برای کاربر بی نهایت مفهوم خواهد داشت.!!! اگر ملزم به استفاده از علائم اختصاری هستید توضیح کامل آن ها را نیز در تگ عنوان قرار دهید.

7-    هر صفحه وب سایت شما باید یک تگ عنوان منحصر به فرد و یکتا داشته باشد. قرار دادن کلمات کلیدی خاص در محتوای عنوان هر صفحه باعث می شود صفحات وب سایت شما راحت تر برای موتورهای جستجو دسته بندی و ایندکس شوند. علاوه بر این وقتی چند صفحه وب شما پشت سر هم در نتایج جستجو نمایش داده می شود، برای کاربر هم تصمیم گیری راحت می شود و می داند که هر صفحه مربوط به چه موضوعی است.

8-    قرار دادن بهترین عنوان برای تگ عنوان صفحه اصلی. اولین کلمه در عنوان صفحه اصلی باید نام سایت باشد که بیانگر موضوع اصلی وب سایت شماست. هرگز از کلماتی مانند “خوش آمدید به وب سایت….” استفاده نکنید. با استفاده از این کلمات کاربر برای ارتباط با وب سایت شما دچار مشکل می شود. علاوه بر این اگر کاربر وب سایت شما را در بوک مارک خود ذخیره کند. با عنوان خوش آمدید ذخیره خواهد شد در حالیکه کاربر موقع رجوع به بوک مارکهای خود به دنبال نام  وب سایت شماست نه خوش آمدگویی.

9-    قرار دادن بهترین تگ عنوان برای سایر صفحات وب سایت. عنوان را با کلمات کلیدی یا کلماتی مهمی که اصل مطلب را ادا می کند آغاز کنید. در صورت امکان در انتهای عنوان نام برند تجاری خود را نیز درج کنید. دلیل اینکار این است که اگر کاربر از طریق صفحه اصلی به صفحات داخلی دسترسی پیدا کند، متوجه خواهد شد که در کدام وب سایت است.(چنانچه چندین صفحه وب را در تب های مختلف مرورگر خود باز کرده باشد).

بهینه سازی تگ عنوان – کارهایی که نباید انجام دهید.

10-     تعداد کاراکترهای تگ عنوان شما نباید بیشتر از 69 باشد. این به این دلیل است که موتورهای جستجو فقط 69 کاراکتر از تگ عنوان شما را در نتایج جستجو نشان می دهند.) البته این به این معنی نیست که شما باید و حتما 69 کاراکتر در عنوان خود جای دهید. قرار دادن عناوین و کلمات کلیدی طولانی به منظور نمایش در نتایج جستجو،  نیز کاربران را در درک و اسکن وب سایت شما دچار سردرگمی میکند.

11-    کلمات کلیدی زیادی قرار ندهید. از نظر سئو این یک کار شناخته شده برای رتبه بندی کلمات کلیدی شماست. ولی از نظر موتورهای جستجوی بزرگ مثل گوگل، این کار باعث جریمه وب سایت شما خواهد شد. از نظر کاربردی بودن هم می توان به این شکل به ماجرا نگاه کرد، صفحه وب شما برای نمایش در نتایج جستجو مدیریت شده است ولی از نظر کاربر شما در یک صفحه وب راجع به چندین موضوع جسته گریخته صحبت کرده اید. این موضوع کلیک کردن روی وب سایت شما را کم می کند.

12-    از کلمات متوقف کننده استفاده نکنید. کلمات متوقف کننده کلماتی هستند که توسط موتورهای جستجو و بعضی کاربرها نادیده گرفته می شوند. کلماتی مانند “با” و “آن” و “مانند” . برای اینکار زمان بگذارید و با دقت و تمرکز کامل تنها کلماتی که بودن آنها مفید نیست را حذف کنید.

13-    زیاد از کاما “,” استفاده نکنید. درسته که استفاده از کاما باعث می شود که موتورهای جستجو کلمات کلیدی شما را تشخیص دهند ولی زیاده روی در اینکار باعث جریمه شما می شود چرا که موتور جستجو اینکار را استفاده از تعداد کلمات کلیدی زیاد در عنوان می پندارد و مشکل شماره 11 پیش می آید.   به جای اینکار از نمادهای دیگر (-) , (|)  , (_)  مانند استفاده کنید.

14-    از کاراکترهای خاص استفاده نکنید. موتورهای جستجو کاراکترهای خاص را نادیده میگیرند. برای مثال گوگل کاراکترهایی مانند پرانز، دو نقطه، علامت سوال و .. را نادیده می گیرد. به بیان دیگر درسته که استفاده از این کاراکترها برای کاربر جذاب باشد و نظر وی را جلب کند ولی پیشنهاد ما اجتناب از انجام چنین کاری است، چرا که قبل از مفید واقع شدن، از اعتبار وب سایت شما کاسته می شود.

15-    استفاده از کلمات مترادف و مشابه را فراموش نکنید. اینکه کاربر هم بهینه سازی سایت را سرچ کند و هم سئو سایت را امری طبیعی است. پس استفاده از کلمات مترادف و مشابه را در برنامه کاری خود قرار دهید، اما به شرطی که آن کلمه توسط کاربران سرچ داشته باشد.

به نظر می رسد الان دیدگاه بهتری درباره بهینه سازی تگ عنوان در زمینه سئو داشته باشید. آنچه که در این مقاله ارائه شد یک قدم در بهینه سازی و ارتقا وب سایت خود برای موتورهای جستجو و کاربران بود. فراموش نکنید محتوا پادشاه است.
الگوریتم های موتورهای جستجو روز به روز تکامل می یابند و هوشمندتر می شوند. چنانچه وب سایت شما نیاز کاربر را برطرف نکند، شما از نتایج جستجو خارج خواهید شد.
از طرفی اگر تگ عنوان شما به خوبی بهینه سازی شده باشد و کاربر به واسطه عنوان مفید شما وارد وب سایت شما شود ولی در همان 10-20 ثانیه اول با محتوای خوبی روبرو نشود هیچ دلیلی ندارد که در وب سایت بماند.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

[mc4wp_form id="517"]

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)