در این مقاله دوازده اشتباه سئو که اکثر وبلاگ نویسان مرتکب آن می شوند را با هم بررسی میکنیم.

1-  اجازه تولید خودکار برچسب های عنوان (عنوان پست، نام دسته بندی و غیره)

عناوین صفحات سایت شما و پست های وبلاگتان (Title tag) باید به صورت دستی و با عناوین متناسب با کلمات کلیدی شما پر شوند. اجازه ندهید سی ام اسی که از آن استفاده میکنید به صورت خودکار این عناوین را انتخاب کند. )برای مثال جوملا همان عنوانی که برای مطلبتان انتخاب میکنید را به صورت پیش فرض برای  مطلبتان در نظر  میگیرد.( چرا ؟ زیرا یک عنوان پست ایده آل (post title)، به ندرت یک برچسب عنوان (Title tag) ایده آل است.

عنوان پست ها و یا دسته بندی ها را بهینه سازی کنید. نام گذاری توسط نرم افزار و به صورت تکرار، میتواند قدرت و اثر وبلاگ یا سایت و تآثیر مخاطب را نابود کند.
در صورتی که وبلاگتان توسط وردپرس طراحی شده است، می توانید از پلاگینِ وردپرس با نام برچسب عنوان سئو (Title tag seo)استفاده کنید. این پلاگین یک رابط اجرایی ” ویرایش گروهی ” برای انجام ویرایش های عمده صدها صفحه در یک وهله را ارائه می نماید.
در صورتی که زمان کافی و منابع لازم در اختیار ندارید و می خواهید شیوه ی ایجاد برچسب عنوان به صورت اتوماتیک را ادامه دهید، باید حداقل برچسب عنوان را در صفحه اصلی قرار هید و سپس به جای اینکه فقط در آغاز نام وبلاگ را قرار دهید، در تمامی قسمت های وبلاگ و در پایان برچسب عنوان، نام وبلاگ را قرار دهید (یا آن را کاملأ حذف کنید). این کار برچسب های عنوان متمرکزِ بی نظیرتری در اختیارتان خواهد گذاشت.

2- اجازه ایندکس شدن صفحاتی که هرگز نباید ایندکس شوند

بعضی از صفحات نباید در شاخص های جستجو مجاز باشند، زیرا این صفحات اساسأ از محتوای کمتری برخوردار بوده و یا اساسأ مشابه صفحات دیگر هستند مثل صفحه فرم “ایمیل کردن این صفحه”. صفحات ایندکس شده خود را با استفاده از دستور” آدرس سایت: Site “، به دقت بررسی کنید و ببینید کدام صفحات بهتر است نباشند. این صفحات را در robots.txt خود غیر فعال نمائید.

3- آدرس home متعددی برای وبلاگ تان داشته باشید

آیا وبلاگ تان از آنچه که کارشناسان موتور جستجو به عنوان مسائل متعارف معرفی می کنند، برخوردار است؟ اگر قادر به دسترسی به یک صفحه با آدرس های متعدد هستید، پس جواب مثبت است. بنابراین  تمامی این آدرس های متعدد به همان صفحه لینک میدهند و به ان صفحه ختم می شوند. برای مثال آدرس های www. tmolavi.ir – tmolavi.ir که به یک صفحه لینک می شوند.

4- برای کم کردن محتوای تکراری از گزیده های اختیاری (optional excerpts) استفاده نکنید

ممکن است در سایر سی ام اس ها با نام های دیگری شناخته شده باشند، اما در وردپرس انتخاب های اختیاری بر روی پست های ارسالی به شما امکان می دهد کپی های متناوب و فرعی را برای نمایش بر روی صفحات دارای لینک ثابت مشخص کنید. این کار محتوای ارسالی به صفحاتی که دارای لینک ثابت هستند را بی نظیر خواهد کرد و پتانسیل عدم کسب رتبه بندیِ محتوای تکراری را کاهش می دهد، زیرا در غیر این صورت پست ارسالی، صفحات متعددی از جمله صفحات آرشیو شده بر حسب تاریخ و صفحات دسته بندی شده را در بر می گیرد.

5-  از rel=nofollow برای مدیریت استراتژیکیِ روند دریافت لینک استفاده نکنید

 تعدادی از لینک های داخلی چندان مفید نیستند، زیرا کیفیت مطالب کمتر از حد مطلوب هستند. (مثل بخش کامنتها) در واقع برخی از لینکهای داخلی مثل لینک های “موضوع را انتخاب کن”  هیچ تاثیری ندارند.

6-  اتکای بیش از حد بر آرشیوهای مبتنی بر تاریخ

 اکثر وبلاگ ها آرشیوهای خود را به جای کلمات کلیدی، بر اساس ماه دسته بندی می کنند. این کار اشتباه است، زیرا مطالب لینک ها (عنوان دسته بندی ها که لینک شده اند) برای سئو بسیار مهم هستند. مرتب کردن مطالب وبلاگ به زیرمجموعه ها و طبقه بندی کردن آنها یک گام اساسی است، اما مرتب کردن بر اساس کلمات کلیدی از نظر بهینه سازی بسیار بهتر است.

7- عدم ثبات در تمرکز کلمات کلیدی بر روی صفحات دسته بندی

هنگامی که صفحات دسته بندی –حداقل تا حدودی- متناسب با کلیدواژه انتخاب شده اند، بنابراین صفحات طبقه بندی شده تان  برای سئوسایت خیلی مهم هستند. اما درواقع این صفحات به منظور ایجاد بهترین شانس رقابت جهت نیل به کلیدواژه های هدفمند و مدنظر، نیاز به تمرکز پایدار بر روی واژه های کلیدی شان دارند. به هرحال در بسیاری از موارد تمرکز بر روی کلمات کلیدی در تمامی صفحات دسته بندی شده به عنوان پست های جدید ظاهر شده و صفحات قدیمی تنزل می کنند. از پست های برجسته که در بالای صفحه دسته بندی قرار می گیرند و بدون توجه به طول عمرشان، فرصت ترکیب کردن واژه های کلیدی پربار و یک کپی مقدماتی بر روی صفحات را برایتان فراهم خواهند کرد، استفاده کنید.

8-آدرس های غیربهینه

 بهینه ترین آدرس ها حاوی کلمات کلیدی مرتبط و رایج و کمترین اسلاش ها، بدون هیچ گونه علامت سوألی هستند. اگر از وردپرس استفاده می کنید، تنظیمات لینک های پایدار(“Permalink Options”) را به جای شناسه های پیش فرض پست، به بازنویسی آدرس های اینترنتی (URL) تغییر  دهید. در آدرس هاس اینترنتی بجای استفده از آندرلاین( _ ) از خط فاصله  ( – ) استفاده کنید، زیرا گوگل خط فاصله را ترجیح میدهد.
چنان چه از سی ام اس هایی آماده ای مثل وُرد پرس استفاده می کنید، از یک ” Post slug ” برای نام گذاری آدرس پست ها استفاده کنید و کلمات بیهوده ی آدرس را که در عنوان پست ظاهر شده و ارزش آدرس را نمی افزاید، حذف نمائید. با این کار url تان را هم قابل فهم تر میکنید. برای درک مفهوم Post slug به مثال زیر توجه کنید.
http://tmolavi.ir /blog/wp-part1-installation-on-server
اسلاگ  لینک بالا wp-part1-installation-on-server هست که همانطور که ملاحظه می کنید در url مطلب هم آمده است.

9-  استفاده از یک فید آر اس اس بهینه سازی نشده

هر دسته بندی بر روی وبلاگ بایستی زیرمجموعه مرتبط با خود را داشته باشد، به طوری که افرادی که اغلب به یک موضوع علاقه مند هستند بتوانند در فید مخصوص آن طبقه بندی عضو شوند.
فید های تگ مخصوص (Tag-specific feeds) برای کاربران و سئو بسیار مهم و حیاتی هستند. فید های آراس اس بهینه سازی شده یکی از آن ها ست که یک متن کامل است و دارای بیش از ده مورد عناوین پربار و غنی هستند، با استفاده از این فید ها نام تجاری خود را به همراه کلیدواژه های مهم در عنوان سایت ترکیب کرده و توضیحاتی کارامد برای سایت داشته باشید.

10- ارائه ی پادکست های غیر بهینه

چنانچه پادکست هایی را در وبلاگ منتشر میکنید، آن را بهینه منتشر کنید. به این شکل که پس از ضبط صدای خود هنگام ذخیره کردن اطلاعاتی مانند نام فايل، مشخصات آلبوم، گوينده و ديگر اطلاعات مورد نياز برای پادكست خود را وارد كنيد. همچنین فید آر اس اس پادکست خود را هم بسازید. (درباره RSS و اهمیت آن برای سایت شما بیشتر توضیح خواهیم داد) کاربران با دیدن این اطلاعات خیلی راحت تر فایل های مورد نظر خود را پیدا میکنند.

11- قرار دادن آدرس وبلاگ بر روی دامنه ای که متعلق به خودتان نیست

مقالات و مطالب وبلاگتان را بر روی سرویس وبلاگدهی های مانند بلاگفا یا میهن بلاگ منتشر کرده اید؟؟؟!!! خب اگر بخواهید وبلاگتان را به یک سرویس وبلاگدهی دیگر انتقال دهید چه راه حلی دارید؟ یک پست با عنوان “وبلاگ به این آدرس منتقل شده است ” بر روی وبلاگ ارسال نمائید و سپس وبلاگ را ترک کنید. اما اگر این سرویس های وبلاگدهی به هر دلیلی از دسترس شما خارج شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
مشکل بعدی به فید RSS  شما بر میگردد. و آن اینکه تمامی اعضای آر اس اس شما، عضو آدرسی هستند که در اختیار شما نیست و خارج از کنترل شماست.

12- استفاده از عناوین نامناسب هنگام لینکدهی داخلی

هنگامی که قسمتی از پست خود را به مطلب دیگری لینک میکنید از عناوینی مانند”اینجا” و یا “کلیک کنید” برای لینک دهی استفاده نکنید. بلکه از کلمات مرتبط استفاده کنید. برای مثال اگر شما قصد دارید پست خود را به مطلبی که درباره سئو است لینک کنید به این شکل لینکدهی را انجام دهید. جهت مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله آموزش سئو سایت مراجعه کنید و کلمه “سئو سایت” را به مطلب مورد نظرتان لینک کنید.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

[mc4wp_form id="517"]

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)