تکنیک ها و شیوه های مطمئن طراحی، در حالی که مفید و قابل استفاده هستند، ممکن است برای مقاصد و اهداف سئو ایده آل نباشند. اما این بدین معنا نیست که طراحی های مناسب را فدای سئو پایدار و استوار نمود، باید خلاق بوده و راه حل های مناسبی برای طراحی متناسب با سئو پیدا کرد.

 

طراحی پارالاکس چیست؟

طراحی پارالاکس

طراحی پارالاکس یک شیوه ی طراحی وب سایت است که چندین سال است مورد استفاده واقع می شود. به جای لینک دهی از یک صفحه وب به صفحه ی دیگر، بازدید کنندگان همان صفحه مثلا صفحه اصلی یا home pageرا بازدید میکنند و به راحتی تمام اطلاعات کسب و کار شما را کسب می نمایند. صفحه خانگی وب سایت seo-siteoptimization.com نمونه بارزی از طراحی پارالاکس است.

یکی از مزایای استفاده از طراحی پارالاکس این است که کاربر با اسکرول کردن یک صفحه به اطلاعات مورد نظرش دسترسی پیدا میکند.

طراحی پارالاکس به کاربر کمک میکند تا به جای اینکه چندین صفحه را باز کند تا به قسمت و مطلب مورد نظر خود دست یابد، یک صفحه را مرور کند و خیلی راحت و ساده تر در سایت شما فعالیت داشته باشد.

طراحی پارالاکس چگونه بر روی سئو تاثیر می گذارد؟

طراحی پارالاکس چالش منحصربفردی برای سئو ارائه می نماید. بسیاری از این چالش ها به این دلیل است که تمام محتوا روی یک صفحه واقع شده اند که در اصل یک وب سایت تک صفحه ای ارائه می نماید.

طراحی وب سایت تک صفحه ای، بهینه سازی سایت را برای طیف گسترده ای ازکلمات کلیدی و عبارات جستجو دشوار می نماید. تمام کلیدواژه های موردنظرتان به جای گسترش در سطح چندین صفحه، باید بر روی یک صفحه متمرکز شوند. علاوه بر این، لینک های داخلی فقط به سایت تک صفحه ای لینک دهی شده و نمی توانند به محتوای یک صفحه خاص لینک شوند.

چالش ثانوی : تجزیه و تحلیل

با توجه به ابزارهای تحلیلی مدرن و امروزی، سنجش واقعی جذب کاربر در وب سایت تک صفحه ای می تواند کار دشواری باشد. با اینکه مدت زمان صرف شده در یک وب سایت ممکن است یک شاخص باشد، زمان صرف شده روش خیلی دقیقی از اندازه گیری و سنجش نیست.

راه کار طراحی در ارتباط با تلفن همراه چیست ؟؟

ترافیک تلفن همراه در وب سایت ها به طور روز افزون در حال افزایش است که در حال حاضر 24 درصد از متوسط ترافیک وب سایت محسوب می شود. اما متأسفانه طراحی پارالاکس بر روی دستگاه های تلفن همراه به خوبی کار نمی کند. این بدین معناست که وب مستر ها باید نسخه ی ثانوی سایت را به طور مخصوص برای تلفن های همراه ایجاد نمایند.

آیا راهکارهایی وجود ندارند؟

چنانچه اولویت وب سایت شما نمایش طبیعی در نتایج موتور جستجو است، بهتر است از طراحی پارالاکس به تنهایی اجتناب نمائید. در حالی که راهکارهای خلاقانه ای برای سئو وجود دارند، بسیاری از آنها ممکن است متناقض با رهنمودهای وب مستر گوگل باشند.

سایت ها اساسأ با استفاده از جاوا اسکریپت کاربران را به سایت طراحی شده با پارالاکس هدایت می نمایند و از صفحات درگاه برای جلب موتورهای جستجو استفاده می نمایند. از سوی دیگر ربات های موتور جستجو تغییر مسیری ندارند و قصد دارند صفحات درگاهی را که متناقض با رهنمودهای وب مستر گوگل هستند را فهرست بندی نمایند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه مقاله اطلاعیه گوگل درباره ریدایرکت های مغایر با دستورالعمل هایش پیشنهاد می شود

استفاده از جاوا اسکریپت یا سایر تکنیک های هدایت کاربر به یک صفحه متفاوت با قصد نمایش صفحه مورد نظر به کاربر، متفاوت با آنچه پیمایش گر موتور جستجو نمایش می دهد، تخطی از رهنمودهای وب مستر گوگل است.

بهترین روش : روش ” کمبو”

ممکن است بهترین روش، ترکیب صفحات خانگی پارالاکس و زیر صفحات ضمیمه با هم باشد. این روش به کسب اطمینان از موارد ذیل کمک می نماید:

الف) یک آدرس صفحه مجزا برای هر موضوع منحصر بفرد وجود دارد.

ب) هر موضوع منحصربفرد دارای یک صفحه اختصاصی برای کلیدواژه های مرتبط با آن می باشد، که تمامأ مطابق با رهنودهای وب مستر گوگل می باشند.

با لحاظ نمودن طراحی پارالاکس چه چیزی باید مورد بررسی واقع شود؟

طراحی پارالاکس در کل بد نیست اما ایده آل هم نیست. مهمترین سوالاتی که در رابطه با استفاده از طراحی پارالاکس باید از خود بپرسید عبارتند از :

  1. آیا پارالاکس به بیان موثر ویژگی های کسب و کار شما کمک خواهد کرد؟
  2. آیا می توانم برای کسب ترافیک به وب سایت از ترفندهای سئو استفاده کنم؟
  3. آیا صفحات پارالاکس به صفحات وب مرتبط با آن ( روش کمبو) پیوسته است؟

چنانچه می خواهید از روش کمبو استفاده نمائید آنچه که باید درنظر داشته باشید این است که چه اطلاعاتی بر روی صفحات پارالاکس و در ادامه در صفحات دیگر که قرار است از صفحه اصلی لینک بگیرند، مناسبتر است. تعدادی از نکات کلیدی برای یادآوری نحوه ی تقسیم اطلاعات در زیر آورده شده اند :

  • واژه های کلیدی : بخاطر داشته باشید که صفحات پارالاکس به احتمال زیاد فقط برای یک کلیدواژه ( یا تعداد اندکی از کلیدواژه های بسیار مشابه ) قابل بهینه سازی خواهند بود. از این رو، نقشه سایت خود را برای صفحات پشتیبانی به منظور برخورداری از محتوای مفهومی تر و مشابه با بسیاری از کلیدواژه ها برنامه ریزی نمائید.
  • محتوای مفهومی : صفحات پارالاکس و بخش های آن را ایجاد کنید. حالا از خودتان بپرسید چگونه می توانید در بخش های مختلف محتوایی قرار دهید که کاربر را به صفحات دیگر ارجاع دهید.

سایت توریستی نیوزیلند یک مثال عالی از این نمونه را ارائه کرده است، سایت طوری طراحی شده است که بازید کننده صفحه اصلی وب سایت را مشاهده و مرور میکند و در عین حال محتوای خاص تری را که از هر ناحیه ای از صفحه اصلی پارالاکس به آن لینک شده است، مشاهده می شود.

  • بازدیدکنندگان (کاربران) تلفن همراه :

در نظر داشته باشید که وب سایت در تلفن همراه به چه شکلی نمایش داده می شود و نحوه ارجاع کاربران به قسمت های مختلف چگونه است.

ترافیک تلفن همراه ممکن است خیلی بیشتراز آنچه فکر میکنید، باشد. با ایجاد یک صفحه ی پارالاکس که غیرقابل پیمایش و نامفهموم باشد، از کاربران تلفن همراه صرف نظر نکنید و آنها را از دست ندهید. برنامه ای را برای نحوه کنترل این دسته از مخاطبین درنظر داشته باشید.

  • تجزیه و تحلیل ها : می خواهید درباره ی کاربرانتان چه چیزی بدانید؟ میخواهید چه فعالیتهایی را ارزیابی نمائید؟ هنگام درنظرگرفتن اینکه چه اطلاعاتی باید بر روی صفحات پارالاکس باشند، آن اهداف را حساب نمائید.

می خواهید بدانید چه تعدادی از افراد فرایند عضویت در سایت را شروع نموده ولی هنوز کامل ننموده اند؟ داشتن یک صفحه عضویت مجزا می تواند برای ارزیابی این گونه فعالیت ها مفید واقع شود. شاید بخواهید ببینید یک کاربر بیشتر به چه محصول یا پیشنهادی علاقمند است یا منعکس شدن چه نوع محتوایی با سلیقه ی بازدیدکننده متناسب تر است. درنظر داشته باشید چنین محتوایی را نه در صفحه پارالاکس بلکه در صفحات سایت داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که می توانید اطلاعاتی را که برای ایجاد تصمیمات آگاه سازی می خواهید ، بدست بیاروید.

  • آمار بازدیدکنندگان : علاوه براین اطمینان حاصل کنید که سایر اهداف تان مانند تبلیغات و بازاریابی را درنظر گرفته اید. راجع به کاربران سایت می خواهید چه بدانید؟

برای مثال فرض کنید شما یک فروشگاه پوشاک (مخصوص خانم ها، آقایان و کودکان) دارید و قصد بازاریابی و تبلیغات روی تعدادی از اقلام خود مثلا پوشاک بانوان دارید.

مسلما تبلیغ کردن روی کاربرانی که از بخش پوشاک بانوان بازدید کرده اند برای شما کارایی بهتری خواهد داشت. خب اگر کاربرانی که از بخش پوشاک بانوان بازدید میکنند را به یک صفحه خاص از وب سایتتان هدایت کنید و آن ها را در یک گروه تبلیغاتی عضو کنید (مثلا گروه تلگرامی) یا روش دیگر اینکه کاربران را به یک صفحه فرود هدایت کنید و ایمیل و شماره تلفن آن ها را دریافت کنید مطمئنا کار بازاریابی شما راحت خواهد شد.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

[mc4wp_form id="517"]

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)