قصد دارید از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای وب سایتتان استفاده کنید؟ مفاهیم سئو را با ده سوال متداول دنبال کنید.
در میان بسیاری از سیستم های مدیریت محتوای مختلف، وردپرس در بحث سئو، سی ام اس محبوبی است. وبلاگ ها، وب سایت شرکت ها و فروشگاه های اینترنتی بسیاری از وردپرس استفاده می کنند. طراحان وب سایت مجذوب تطبیق پذیری و امکان سازگاری آن شده اند و کاربران سادگی و کارائی آن را دوست دارند.

وردپرس یک سیستم وبلاگ سازی ساده است که به دانش چندانی در زمینه برنامه نویسی، طراحی وب سایت و سایر جزئیات تکنیکی نیاز ندارد. تقریبأ 25 درصد از ده میلیون سایت برتر دنیا بر مبنای وردپرس ساخته شده اند.
جدا از استفاده آسان، وردپرس پذیرفتن چیزهایی که قبول نمی کردید یا  نادیده گرفتن فاکتورهای مهم سئو که میتوانند باعث ایجاد مشکلاتی در رشد تجارت، موفقیت و سود بخشی شوند را به شما پیشنهاد می کند.
این سوالات رایج شما را با سئو وردپرس آشنا می کند و در کل بسیاری از شایعات و اطلاعات غلط درباره سئو را برطرف میکند.

سوأل 1 : شنیده می شود که وردپرس برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده است، آیا این حقیقت دارد؟

 خیر، وردپرس چیزی به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا بهینه سازی شده نیست. اگرچه وردپرس از ظر سئو محبوب است  اما هنوز هم نیاز به انجام برخی از کارهای دستی سئو برای حصول نتایج بهتر لازم است. صرفأ تغییر سیستم مدیریت محتوای وب سایتتان به وردپرس سایت تان را اتوماتیک وار در صفحات برتر گوگل رتبه بندی نخواهد کرد.
افسانه سیستم مدیریت محتوای سئو و بهینه سازی شده، به دلیل اینکه فروشندگان سیستم مدیریت محتوا آن را تبدیل به نقطه فروش منحصر به فردی کرده اند، در حال گسترش است. فروشندگان در ملاقات و جلسات با مشتریان این نکته را که یک فاکتور بازاریابی برایشان محصوب می شود را بازگو میکنند و روی آن بسیار تاکید می کنند.
صاحبان مشاغل بدون هیچ اطلاعات تکنیکی درباره سئو، اغلب قادر به تشخیص تفاوت میان دو اصطلاح “بهینه سازی برای موتور جستجو (search engine optimized)” و “سازگاری موتور جستجو (search engine friendly)” نیستند.
شرکت ها معادل حقوق سالانه یک تیم از کارکنان را روی یک سیستم مدیریت محتوای جدید که به دیگر سیستم ها ارجحیت دارد سرمایه گذاری می کنند، زیرا آنها معتقدند که این سرمایه گذاری تمام نیاز های سئویشان را پوشش خواهد داد.
اما این چیزی نیست که وردپرس به شما پیشنهاد می دهد. آنچه وردپرس پیشنهاد می کند یک نقطه شروع بزرگی است. می توان وب سایتی را بدون صرف زمان و هزینه زیادی ساخت، و در صورت آگاهی به سادگی، فاکتورهای سئو را به آن اضافه کرد.

سوأل 2 : پلاگین وردپرس نصب شده است، آیا این بدین معنی است که نیازی به مشاور سئو نیست ؟

خیر .
سئو یک برنامه نصب سریع و آسان نیست. یک سیستم کامپیوتری آماده برای یک منظور خاص نیست. سئو یک فرایند پیوسته است که به کسب و کار در حال پیشرفت تان لینک شده است.
پلاگینی در وردپرس وجود ندارد که تمامی عناصر سئو را تحت پوشش قرار دهد. فقط ابزاری است مثل یک چکش بزرگ که به صورت غیر مستقیم به شما کمک میکند تا خانه جدید و جذابی بسازید. پیکربندی صحیح پلاگین سئو یک گام مستقیم و در عین حال اولین گام است. ادامه کار دارای جزئیات بیشتر و جامع تر است.
شما نیاز به یک متخصص دارید که بداند سئو تا چه میزانی میتواند تجارت تان را تقویت کند، و شما را از اشتباهات پر هزینه مصون کند. این متخصص باید همانند یکی از اعضای کارکنان و یا یک مشاور با یک قرارداد بلند مدت استخدام شود تا مطمئن شوید بهترین عملکرد ممکن را داشته اید.

چند مثال زیر به توضیح بهتر موضوع کمک خواهد کرد:
•    به روز رسانی وردپرس یا پلاگین، یا نصب یک پلاگین جدید یا یک قالب، کدهای وب سایت را تغییر خواهد داد. این تغیرات اگر بدون دانش فنی و محاسبه نشده انجام شود ممکن است برای سئو سایت شما و رتبه ای که کسب کرده اید تاثیرات کاملا منفی داشته باشد. پس در نهایت هزینه و زمان و زحماتی که کشیده اید را از دست خواهید داد.

•    اضافه کردن پلاگین های جدید می تواند سرعت سایت را پایین بیاورد. سرعت بارگذاری سایت یک عامل رتبه بندی حیاتی در الگوریتم گوگل است(عوامل مهم رتبه بندی سایت را میتوانید در مقاله سئوی بهینه شده ی من و رابط کاربری آسان تجارت الکترونیکی فرانکشتاین مطالعه کنید) و این تغییرات ساده می تواند بر رتبه بندی سایت تأثیر منفی بگذارد.

•    بازاریابی محتوا-content marketing برای هر تجارت الکترونیکی و اینترنتی حیاتی است. بهینه سازی محتوا برای کلیدواژه های مخصوص مبتنی بر آنالیزهای سئو می تواند مشتریان ایده آل تان را به طرز عجیبی جلب کند و آن ها را جذب و تبدیل به خریداران بالقوه کند . وردپرس به تنهایی نمی تواند کلمات کلیدی شما را در نتایج جستجو بالا بیاورد و باعث رونق کسب و کارتان شود.

•    آنالیزهای دوره ای و مداوم سئو باعث می شود خیالتان از این بابت که وب سایت شما همیشه بهینه سازی شده و توانایی ماندن در برابر تغییرات محیط سئو و الگوریتم های جدید گوگل را دارد، راحت باشد . این نکته را هم در نظر داشته باشید که وقتی سایت شما سئو شده باشد، قاعدتا ترافیک شما هم افزایش می یابد که تاثیر مستقیم بر روی کسب کار شما خواهد داشت.

سوأل 3 : چگونه بهترین پلاگین سئو وردپرس را برای وب سایتم انتخاب کنیم ؟

دو پلاگین سئو وجود دارد که از بقیه پاگین ها متمایز و بهتراست : All In One SEO Pack  و WordPress SEO by Yoast. پلاگین اول کمی محبوب تر است در حالی که دومی کمی بهتر ارزیابی شده است .
در نظر داشته باشید شاید نیاز باشد که پلاگین های اضافی برای فعالیت های سئو نصب کنید.
قبل از اینکه تصمیم بگیرید از کدام پلاگین استفاده کنید این سوالات مهم را در نظر داشته باشید :
•    سازگاری : آیا پلاگین با دیگر عملکردها و تکنولوژی های سایت سازگار است؟ آیا در آینده به این سازگاری ادامه خواهد داد؟ فرضیات را کنار بگذارید. اول ان را کشف کنید .
•    پشتیبانی : آیا این پلاگین ها توسط توسعه دهنده و شرکت ارائه دهنده به خوبی پشتیبانی می شود؟ انجمن ها و فروم های پشتیبان، بازبینی ها و فیدبک های کاربران را برای ارزیابی خود بررسی کنید.
•    توسعه آینده : آیا تیم و یا شرکت توسعه دهنده پلاگین تاریخچه ای از بروز رسانی و اصلاح مشکلات شان دارند؟ پلاگین ها و تِم ها را از فروشندگان مشهور و ممتاز بخرید. خرید از تولید کنندگان شناخته شده، ایمن تر از امتحان کردن یک تولید کننده ناشناخته بدون سابقه بررسی است.

سوال 4 : چگونه یک میزبان وب (هاست) وردپرس خوب انتخاب کنیم ؟

عوامل زیادی از قبیل هزینه ، سهولت نصب و مدیریت وب سرور می توانند در انتخاب راه حل موثر باشند.
اگر دانش و زمان لازم برای کار با سرور از جمله  ذخیره و بازیابی داده های وب سایتتان (back up & store) را دارید ، یک سرویس دهنده خصوصی مجازی (VPS) فراهم کنید و خودتان همه چیز را کنترل کنید.
در غیر این صورت خرید یک هاست که توسط یک شخص یا شرکت مدیریت می شود پیشنهاد خوبی است و با این کار شما می توانید تمرکزتان را بر روی کارهای دیگر از جمله تولید محتوا بگذارید و خیالتان از بابت کارهای فنی و امنیت اطلاعات سایتتان راحت باشد.

مواردی که برای خرید هاست باید در نظر بگیرید:
•    پشتیبانی کردن از پلاگین ها : برخی از هاست ها به پلاگین های مشخص و معین اجازه دسترسی نمی دهند. اگر این موضوع بر روی وب سایت شما تاثیر می گذارد حتما بررسی کنید.

•    پشتیبانی و بازیابی : به خاطر داشته باشید به هر دلیلی (مثلا نصب یک پلاگین) وب سایت شما بهم ریخت و یا اطلاعات از بین رفت این بک آپ گرفتن از وب سایتتان است که شما را نجات خواهد داد. پس هنگام خرید هاست حتما از شرکت ارائه دهنده در رابطه با بک آپ گرفتن پرس و جو کنید.

•    محل یا محیط استقرار : جهت ساختن، امتحان و آزمایش کردن سایت به دور از چشم عامه مردم، حجم بیشتری از مقدار مورد نیازتان هاست خریداری کنید و اگر نیاز به تغییراتی داشتید در نسخه آزمایشی و دموی سایت خود تغییرات را انجام دهید و سپس نسخه نهایی را منتشر کنید.

•    شهرت و آوازه : برخی از شرکت های ارائه دهنده هاست در ظاهر بزرگ به نظر می آیند و یا حتی ممکن است برند قوی و بزرگی داشته باشند  اما خدمات میزبانی بی کیفیتی ارائه می دهند . تحقیقات خود را برای جلوگیری از اشتباهات و خسارات، با دقت انجام دهید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

•    آگاهی و اطلاع از وابستگی ها : شما ممکن است از یک شرکت، قالبی برای وب سایت وردپرسی خود تهیه کنید و آن شرکت پیشنهاد خرید هاست را هم به شما بدهد. داشتن تخصص در زمینه قالبهای وردپرس دلیلی بر اینکه آن شرکت هاست با کیفیتی هم به شما ارائه دهد نیست. پس با دقت کامل و بررسی دقیق سفارش هاست دهید.

•    تخصص و مهارت : یک تامین کننده هاست در واقع یک متخصص وردپرس یا صرفأ یک کارشناس فروش است. قبل از تصمیم گیری این موضوع را بررسی کنید . یک هاست با سرعت کم یا امنیت پایین می تواند خسارات زیان باری به وب سایت شما وارد کند.

سوال 5 : آیا تم های رایگان وردپرس می تواند به ضرر سئو باشد و به آن خسارت وارد کند؟

هم آره، هم نه.
مزیت عمده ی وردپرس دسترسی به تعداد زیادی قالب رایگان است. بسیاری از آنها بی ضرر و انتخاب های مهمی برای هر وبلاگ یا وب سایتی هستند. برخی هم به هر حال می توانند به سئو سایت تان آسیب جدی برسانند.  همانطور که ملاحظه می کنید :
•    آیا لینک های اسپم وجود دارند؟  ممکن است در قالب ها از لینکهایی استفاده شده باشد که این امری طبیعی است اما اگر اجازه دسترسی به لینک ها و حذف آن ها را نداشتید از این قالب ها استفاده نکنید.

•    آیا تم ها به روز رسانی و پشتیبانی خواهند شد؟ تعداد کمی از تم های رایگان وجود دارند که با آبدیت های جدید از نظر شکل ظاهری، امنیت و … دچار مشکل نشوند که این موارد می تواند برای سئو سایت تان مضر باشد.

•    دیگران در باره تم ها چه می گویند؟ نظرات کاربران و  فیدبک ها را دنبال کنید. این کار برخی نقاط ضعف و قوت قالب را به شما نشان می دهد.

•    آیا تم ها مطابق با دستورالعمل های گوگل و بهترین تاکتیک های سئو هستند؟  یک کنترل کیفیت سریع بر روی نسخه آزمایشی سایت اجرا کنید تا ببینید فاکتورهایی مانند مطابقت داشتن با دستورالعمل های سئو، سازگار با تلفن همراه، بارگذاری سریع و کدنویسی خوب، در قالب رعایت شده است یا نه. این بررسی ها بعدها  میتواند از بسیاری از نامیدی ها جلوگیری کند.

•    آیا به خوبی طراحی شده اند و با تلفن همراه سازگار هستند؟ شاید قالبی را پیدا کنید که ظاهر بسیار زیبایی دارد، مطابق با استاندارها کدنویسی شده و عملکرد خوبی دارد ولی در نظر داشته باشید سایت هایی که با تلفن همراه سازگار نیستند با خطر سقوط در صفحات نتایج موتور جستجو مواجه هستند.

سوال 6 : کدام یک برای سئو بهتر است؟  نصب وردپرس برروی یک دامنه جدید، زیر دامنه و یا زیرمجموعه؟

اگر یک وب سایت شرکتی دارید و می خواهید یک وبلاگ به آن اضافه کنید، این یک سوال مهم است .وردپرس را کجا باید نصب کرد؟  بیائید گزینه هایتان را بررسی کنید .
دامنه های جدید معمولأ به شرکت های با فعالیت موقت مانند بازاریابی رویداد (event marketing) یا  راه اندازی محصول(product launches) مرتبط می باشند. اما قراردادن وبلاگ در یک دامنه تازه یک گزینه است. هنگامی که نتیجه سئو مطابق با وبسایت اصلی شرکت حاصل نمی شود، یک مشاور باتجربه سئو می تواند به شما برای دستیابی به تاثیر بازدیدکنندگان کمک کند و با بخش خلاقیت و توسعه شرکت شما، برای جلوگیری از ناکامی های جستجوی سازمانی همکاری نماید.
با کمک به بازاریابی محتوا بر روی چیزهایی که مخاطبان شما به آن اهمیت می دهند تمرکز کنید. ایده های خلاقی که کارآمد هستند را امتحان کنید و یک استراتژی مناسب برای کلمات کلیدی وب سایتتان بچینید، تا شانس موفقیت شما بیشتر شود. اما قبل از هر چیزی مطمئن شوید که  نیاز به دامنه جدید دارید.
در غیر این صورت وبلاگ شما می تواند در یک زیر دامنه واقع شود  مانند : blog.yourcompany.com
برای یک وبلاگ، سئوی بهتر این است که وردپرس را در یک زیر پوشه نصب کنید. مانند : yourcompany.com/blog

سوال 7 : آیا اضافه کردن یک پست در چند دسته بندی وردپرس برای سئو سایت مناسب است؟

در وردپرس تنظیماتی وجود دارد که شما می توانید برای تخصیص صفحات و پست ها بیش از یک دسته بندی را انتخاب کنید. اما اینکار چگونه بر روی سئو تأثیر می گذارد؟ اگر احتیاط کنید  و مراقب باشید تأثیر بدی ندارد.
هنگامی که محتوای یکسانی را در چند دسته بندی ارسال می کنید، اینطور به نظر می آید که آن محتوا بیشتر از یک آدرس اینترنتی دارد و محتوای تکثیر شده و تکراری دارید. باید از انجام هر یک از این ها اجتناب کنید یا به گوگل اطلاع دهید که کدام ورژن از صفحه اصل است و کدام یک باید فهرست گذاری شود. شما می توانید این کار را با استفاده از دستورات متا انجام دهید و rel = canonical.
اگر محتوای تان تنها بر روی یک آدرس وجود دارد  به احتمال زیاد نباید نگران مبحث محتوای تکراری باشید (حتی اگر دیگر صفحات سایت مشمول گلچینی از این محتوا ها باشد). با مشاور سئو خود مشورت کنید و درباره چگونگی مدیریت قالب وردپرس در زیر مجموعه ها اطلاعات کسب کنید.

سوال 8  : آیا پشتیبانی قالب وردپرس جدید از HTML5 و امکان استفاده از چند تگ عنوان H1 برای صفحه برای سئو بد است؟

با وجود اینکه استفاده از تگ H1 بیشتر از یک بار، از نظرکد نویسی و طراحی اشتباه نیست اما برای سئو سایت  نیز ایده آل نیست. HTML5 راه ورود به این کار را باز کرد اما هنگامی که افراد از چند تگ عنوان H1 در صفحه استفاده می کنند، می تواند به عنوان اسپم مدنظر قرار گیرد و نتایج جستجوی اصلی را تحت تاثیر قرار دهد و به آن آسیب برساند.
توصیه می شود فقط از یک تگ عنوانH1 برای سرفصل اول استفاده کنید  که اغلب مهمترین برچسب در صفحه می باشند .

سوأل 9 : چگونه می توان سئو را با استفاده از ابزارکهای وردپرس ارتقاء داد ؟

ویجت و ابزار ورد پرس انتشار محتوا را در میان صفحات متعدد، مثل نوارهای کناری و بخش فوتر راحت می کند. این کار شاید آسیبی به سئو سایت نرساند اما مزیتی ندارد.
روش دقیق برای استفاده از ویجت های وردپرس این است که محتوای متناسب با توجه به آنچه بازدید کننده در آن صفحه پیدا می کند، ارائه شود. این ارزش افزوده ها رابط کاربری مناسبی هستند که تجربه جستجو در وب را نیز  افزایش می دهند.

می توانید در راستای دستیابی به اهداف زیر از ویجت های وردپرس استفاده کنید :
•   با پلاگینی مانند BuddyPress یک شبکه اجتماعی ایجاد کنید و تعامل با کاربران را افزایش دهید.
•    افزودن یک پلاگین چند رسانه ای برای آپلود ویدیو ها و تصاویر توسط کابران.
•    نمایش اعضای جدید انجمن و پست ها یا تصاویر ارسالی شان .
•    ایجاد محتوای جدید  و دردسترس تر در انجمن ها و گروه ها .
یک استراتژی همانند این روش برای هر سایتی مثلا آژانس مسافرتی، نمایشگاه اتومبیل و ..به صورت یکسان عمل خواهد کرد. ابزار های وردپرس امکان مشخص کردن کاربران هدف شما (کاربرانی که به کسب و کار شما علاقه مندند) و جذب آنها به محتوایی که به آن علاقه مند هستند را فراهم می سازند و همچون تزریق ویتامین به تجارت تان عمل می کنند !

•    از حمایت کاربران برخوردار خواهید شد و موتورهای جستجو به راحتی محتوای صفحه را تشخیص خواهند داد.
•    همچنان که کاربران را خوشحال خواهید کرد، شانس کسب لینک های داخلی بیشتر یا لینک های فیس بوک و گوگل پلاس وجود دارد.
•    علاوه بر این، ویجت ها محتوای جدیدی را در گروه ها و انجمن ها ایجاد می کنند که در صفحه اصلی سایت به آسانی در دسترس موتورهای جستجو و کاربران  قرار دارد.
کلید اصلی سئو افزودن تعداد زیادی از ابزارهای جدید یا دامنه وسیع  تری از محتوا ، عملکردها یا پیشنهادات نیست، بلکه کاهش موضوع و تاپیک مورد بحث در آن آدرس  اینترنتی است. هر چه کمتر بهتر ! شلوغ کاری های اضافه را که شما را به اهداف تجاری تان نزدیک نمی کنند، حذف کنید .

!!!تذکر : دقت کنید که تمامی لینک های سایت 100 % مناسب  نیستند. روی موضوع تمرکز کنید. اگر لینکی مناسب با محتوا نیست آن را حذف کنید.

سوال 10: اگر از زبان بومی کاربران استفاده نشود، آیا آسیب و ضرری به سئو سایت وارد می شود؟

وقتی می توانید وردپرس را با زبان های دیگر به کار ببرید، باید همیشه آن را متناسب با زبان کاربران تنظیم کنید. این کار باعث می شود تجربه کاربر بیشتر شده و بهتر جذب گردد که متعاقبأ سئو سایت تان را بهتر خواهد کرد.
مجموعه وردپرس قبلأ ابزار را به زبان های زیادی ترجمه کرده است. می توانید از طریق پنل مدیریتی پیکربندی متناسب را بدون هیچ کد یا مهارت تخصصی نصب کنید.
از آنجایی که ترکیب زبان های مختلف در وب سایت تجربه کاربری مناسبی نیست، مطمئن شوید که  تمامی پلاگین های وردپرس را به زبان خود ترجمه کرده اید. قبل از خرید پلاگین بررسی کنید که از قبل ترجمه شده باشد، در غیر این صورت می توانید با استفاده از برنامه  Poedit آن را ترجمه کنید. همین کار را برای هر تمی که نصب می کنید انجام دهید. این کار مخصوصأ زمانی اهمیت دارد که برای توسعه تجارت تان به کشور ها و مناظق جدید برنامه ریزی می کنید.
از محلی کردن وردپرس با استفاده از آی پی خودداری کنید زیرا بسیار از کاربران وب به سرورهای پراکسی و وی پی ان (شبکه های خوصی مجازی) متصل هستند که موقعیت ان ها را تغییر می دهد و این طور به نظر می آید که در موقعیت و کشور دیگری هستند. زبان را به صورت اتوماتیک تنظیم نکنید، چون ذهن مخاطب را درگیر و او را سردرگم می کند.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

[mc4wp_form id="517"]

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)