دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی اصطلاحا چتری است  برای توصیف اشکال مختلف بازاریابی که به صورت آنلاین  مورد استفاده قرار می گیرد. بازاریابی آنلاین شامل طراحی و توسعه وب، بهینه سازی موتور جستجو ( SEO ) و رسانه هایی مانند Google AdWords، تبلیغات Facebook / Instagram و تبلیغات ویدیویی YouTube مورد استفاده قرار می گیرد، اما تنها محدود به این موارد نمی شود.

دیجیتال مارکتینگ به مشاغل اجازه می دهد تا کانال های مختلف آنلاین را برای هدف قرار دادن بهتر مشتریان و آینده کاری خود به کار گیرند. به همین منظور از آخرین ابزار ها، فناوری ها و روش های بازاریابی برای هر نوع مشاغل کوچک و بزرگ استفاده می کند؛ هر کانال برای مخاطبان مختلف طراحی شده، که روش های متفاوتی از هدفگذاری را ارائه می دهد.

مشاور دیجیتال مارکتینگ

به عنوان مثال ، تبلیغات فیس بوک با استفاده از اصول جمعیتی، روانشناسی و مرور رفتارهای  آنلاین زمینه هدف قرار دادن مردم را فراهم می کند. در اصل برای ایجاد یک آگاهی خوب ( گاهی کاربران نمی دانند که همچین موضوعی وجود دارند) و علاقه ( گاهی کابر می داند که وجود دارد و در حال حاضر به آن علاقه مند شده است) فعالیت می کند. به این روش قیف بازاریابی یا A.I.D.A. می گویند.
از طرف دیگر، Google AdWords ابزاری است که می تواند در پیدا کردن مشتریان بالقوه، که به طور فعال به دنبال خرید آنلاین آن هم بر اساس جستجوی های خود (تبلیغات خرید و فروش میدانی) یا تنها بر حسب آگاهی و علاقه (مشاهده تبلیغات ویدیویی) هستند، مورد استفاده قرار بگیرد.

واقعیت این است که به لطف تکنولوژی جدید، مردم اکنون زمان بیشتری نسبت به گذشته به صورت آنلاین می گذرانند. نسبت به 12 سال قبل، یک فرد متوسط دو برابر وقت خود را بطور آنلاین می گذراند، این بدان معنی است که شیوه خرید مردم برای محصولات و خدمات تغییر کرده است. در حقیقت بازاریابی آفلاین به هیچ وجه به اندازه گذشته مؤثر نیست، به همین دلیل بازاریابی دیجیتال برای بسیاری از مارک ها به گزینه ای محبوب تبدیل شده است.

بازاریابی مؤثر یعنی ارتباط گرفتن با مخاطبان در زمان و مکان مناسب که امروزه از طریق اینترنت امکان پذیر است.

در حقیقت، طبق گفته Andrew Perrin و Jingling در مرکز تحقیقات پیو، “حدود یک چهارم از بزرگسالان ایالات متحده می گویند که آنها تقریباً همواره آنلاین هستند”.

به طور کلی، 77% آمریکایی ها روزانه به اینترنت می روند. این رقم شامل 26% افرادی است که تقریباً دائماً در اینترنت هستند، و همچنین 43% کسانی که می گویند روزانه چندین بار و 8% کسانی که روزانه یک بار به اینترنت می روند. %11 از بزرگسالان می گویند که به هیچ وجه از اینترنت استفاده نمی کنند.

با توجه به اینکه برندهای بیشتری به دنبال بازاریابی دیجیتالی مؤثر هستند، نیاز به مشاوران دیجیتال مارکتنیگ بیشتر از قبل احساس می شود. در حال حاضر به مشاوران بازاریابی ماهر و با تجربه ای که در طیف وسیعی از روش های بازاریابی آنلاین، از رسانه های اجتماعی تا تبلیغات نمایشی، تخصص دارند، به شدت نیاز است.

مشاوران بازاریابی با ساختن پلی بر روی شکاف موجود بین مشاغل و دنیای مجازی می توانند راه ارتباطی بین آن ها را به وجود آورند و کمک کنند تا مشاغل محصولات، خدمات و برند های تجاری خود را به روشی درست و مناسب به فروش برسانند.

این ها اصول اولیه بازاریابی دیجیتال هستند، اما مسائل بیشتری نسبت به آن وجود دارد.

مشاور دیجیتال مارکتینگ

آیا می دانید که یک مشاور دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام می دهد؟

تعریف اصلی مشاور در زمینه بازاریابی دیجیتال به شخصی می گویند که دارای تخصص و مهارت زیاد همراه با آموزش های تخصصی در بازاریابی آنلاین است، کسی که می داند چگونه به روش های صحیح مصرف کنندگان را مورد هدف قرار دهد تا بتواند نتایج مورد نیاز یک کسب و کار را ببیند.
بسیاری از مردم به غلط تصور می کنند که آنچه مشاور بازاریابی انجام می دهد، روبرو شدن با هر جنبه تبلیغاتی است، اما این طور نیست. آنچه یک مشاور دیجیتال مارکتینگ انجام می دهد کار با مشاغل است، از استارت آپ ها تا شرکت های بزرگ، که بهترین راه برای جذب مشتری و آینده آن ها را مشخص می کند. مشاور بازاریابی از الگوی تجاری موجود در شرکت ها استفاده می کند تا پتانسیل بازار را در نظر بگیرد، و سپس یک استراتژی بازاریابی ایجاد می کند تا عملکردی موفقیت آمیز برای برند و شرکت داشته باشد، و به آن ها اجازه دهد تا به اهداف خود برسند.
تمرکز مشاور دیجیتال مارکتینگ دقیقا بستگی به نوع تجارت و نیاز های آن دارد.

 

مسئولیت یک مشاور دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در زیر برخی از مسئولیت هایی که مشاوران بازاریابی می توانند به عهده بگیرند آورده شده است:
• پیدا کردن فرصت های جدید برای مشاغل تا با آن مشتریان حاضر را درگیر کند و افراد جدیدی را جذب کند.
• ارزیابی بازاریابی موجود، مانند رسانه های اجتماعی، سئو و ایمیل مارکتنیگ را انجام دهید و از آن برای ایجاد روش های موثرتر در بازاریابی استفاده کنید.
• بهبود برندسازی شرکت برای مشتریان فعلی و مشتریان آینده شرکت.
• بهبود تعامل و ارتباط مشتریان، ابزار عالی برای این کار کمپین های رسانه های اجتماعی است که می تواند بسترهای مختلف رسانه های اجتماعی را درگیر کند. (پرداخت شده و ارگانیک)
• هماهنگی سیستم عامل ها برای محتوا، مانند وبلاگ و صفحات فرود وب سایت، استفاده از سئو برای اطمینان از اینکه همه محتوا در موتور جستجو دوستانه هستند و صفحات و سایت را به شدت در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بندی می کند.
• مدیریت کمپین های بازاریابی از طریق ایمیل، رسانه های اجتماعی، بازاریابی تلفن همراه و بازاریابی محلی انجام شود.
• استفاده از تجزیه و تحلیل ها برای نظارت بر موفقیت و اطمینان از دستیابی به نتایج بهینه، حداقل می توانید از موارد Google Analytics ، کنسول جستجوی Google و ردیابی و ضبط کاربر یا Heat Map استفاده کنید.
وظایف یک مشاور بازاریابی کاملاً متنوع است، زیرا آنها در بسیاری از زمینه های مختلف بازاریابی و کسب و کار ها کمک می کنند. آنها مشاوره، برنامه ریزی و تحقیق می کنند تا اطمینان حاصل کنند که یک کسب و کار از بازاریابی آنلاین استفاده می کند.

مهارت های یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب

درست مثل هر نقش دیگری، مشاور دیجیتال مارکتینگ نیز برای موفقیت، نیاز به موارد خاصی دارد. داشتن یک مشاور دیجیتال مارکتینگ یعنی درک اینترنت به عنوان یک ابزار مهم بازاریابی و چگونگی استفاده موثر از آن برای بازاریابی یک برند است.
در حقیقت این مهارت های لازم، در مورد آگاهی از چگونگی ارتباط میان رسانه های اجتماعی با کانال های دیجیتال با یکدیگر و چگونگی استفاده از این ارتباط برای بازاریابی موثر در یک تجارت است. با این حساب، این سؤال باقی می ماند – یک مشاور موفق در بازاریابی به چه مهارتهای خاصی نیاز دارد؟
یکی از مهارت های مهم برای آنکه مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب شوید، توانایی تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی آن ها در میزان موفقیت شرکت و ارائه پیشنهادهای قابل اجرا است. برای آسان تر کردن این امر، ترکیبی از مهارت های فنی و خلاقانه برای حل مسئله لازم است.
همچنین ضروری است که مشاوران دیجیتال مارکتینگ بر روی اهداف متمرکز باشند. یعنی باید بدانند که چگونه اهداف موفقیت آمیز را تعیین کنند و به هنگام روبرو شدن با فرصت ها چگونه می توان آن ها را به فرصت های موفقیت آمیز تبدیل کرد. مشاغل همیشه به دنبال نتیجه هستند، به همین دلیل است که توانایی تعیین اهداف واقع بینانه از اهمیت بالایی برخوردار است.
اگر یک مشاور بازاریابی اهداف غیر واقعی را تعیین کند، در نتیجه قادر به تحقق آنها نخواهند بود، و این باعث می شود که مشتریان از خدمات دریافتی ناراضی باشند. به همین دلیل تنظیم اهداف S.M.A.R.T. مهم هستند.

وقتی صحبت از استراتژی و تاکتیک ها می شود، اولین چیزی که یک مشاور بازاریابی باید درک کند این است که این دو یکسان نیستند. برای اینکه یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب باشید، درک این امر بسیار مهم است.

استراتژی، برنامه عملی برای رسیدن به یک هدف خاص است، در حالی که تاکتیک ها، یک اقدام خاص که بخشی از استراتژی است. برای مثال، یک کتاب رنگ آمیزی به یک شخص بدهید، آنها می توانند بین خطوط (تاکتیک ها) رنگ کنند. اما بدون خط (استراتژی)، رنگ آمیزی فقط یک آشفتگی بزرگ را در پی دارد.

 

همچنین بخوانید :

استراتژی SOSTAC چیست؟ 
آموزش بازاریابی اینترنتی
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شنونده خوب بودن برای یک مشاور دیجیتال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد. تا بتواند به یک بینش درست در زمینه کسب و کار، نیاز های آن و مشکلاتی که در آن وجود دارد، برسد. یک مشاور بازاریابی خوب، می داند که گوش دادن و همدلی با مشکلات مشاغل یک مهارت حیاتی است. پس باید از آنچه که می شنوید فراتر از کلمات گوش دهید.
از وظایف مهم یک مشاور بازاریابی جمع آوری داده ها، سازماندهی و درک مفهوم آنهاست که در نهایت باید بتوانند توصیه هایی لازم را به شرکت ارائه کنند. تا هر حوزه بازاریابی را متعادل کرده و مهمترین جنبه ها را در اولویت قرار دهد.
سخن آخر، برای موفقیت، یک مشاور بازاریابی باید مهارت های رهبری را داشته باشد و در شیوه کاری خود حرفه ای باشد. وقتی یک مشاور بازاریابی استخدام می شود، شرکت از آنها انتظار دارد که در نحوه انجام کارشان با اعتماد به نفس و حرفه ای عمل کنند. عدم اعتماد به نفس و عملکرد غیر حرفه ای نشان دهنده این است که فرد از دانش و تجربه کاری کافی برخوردار نیست.

چه کسی به یک مشاور دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد و چرا؟

بدون شک، مشاوران بازاریابی دیجیتال برای برخی از شرکت ها بسیار مفید هستند، اما سوال این است که چگونه می دانید چه زمانی به کمک آنها نیاز دارید و چرا؟
مشاغلی که می توانند از همکاری با یک مشاور دیجیتال مارکتینگ بهره مند شوند شرکت هایی هستند که…
• می خواهند بنیاد مشتریان خود را گسترش و رشد دهند.
• لازم دارند تا اهداف بازاریابی آنلاین را به صورت کامل و قوی مشخص کنند.
• یک برنامه بازاریابی قوی می خواهند که روی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت متمرکز باشد.
• برای بهبود شانس موفقیت به کمک آنالیزهای کلیدی احتیاج دارند.
• می خواهند روابط با مشتریان و مشتریان آینده خود را بهبود ببخشند.
• می خواهند بازارهای جدیدی گسترش دهند تا با مشتریان جدید ارتباط برقرار کنند.
• می خواهند به خوبی درک کنند که رقابت آن ها بصورت بازاریابی آنلاین نسبت به موقعیت فعلی شان چگونه است.
مشاور دیجیتال مارکتینگ به مشاغل در گسترش تجارت، ورود به بازار های جدید، بهبود موفقیت و افزایش درآمد کمک می کند. همچنین مشاغلی که دانش و مهارت لازم در زمینه بازاریابی دیجیتالی نداشته باشند، همکاری با مشاوران دیجیتالی کمک می کند تا با داشتن استراتژی قوی به اهداف بلند مدت و موفقیت آمیز خود برسند.

در دنیای امروز که متمرکز بر فناوری شده ، اینترنت به ابزار مهمی برای بازاریابی تبدیل شده است. پس نقش مشاور دیجیتال مارکتینگ در موفقیت تجارت انلاین بسیار موثر است. با راهنمایی هایی که کردیم متوجه شدید که مشاور بازاریابی چه کاری انجام می دهد و چگونه می تواند مشاغل را به موفقیت برساند.

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

[mc4wp_form id="517"]

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)