در این مقاله مصاحبه ای با متخصص سئو راند فیشکن قرار داده ایم. این سئوکار حرفه ای و نابغه موسس کمپانی MOZ  که نام آشنایی برای سئوکاران است، می باشد. با ما همراه باشید.

مصاحبه با نابغه Moz : راند فیشکین (Rand Fishkin)

من افتخار دعوت از راند فیشکین نابغه Moz را به عنوان مهمان ویژه در سری مصاحبه های TechWyse در سال 2018 دارم.
برای افراد فعال در دنیای بازاریابی دیجیتالی راند شخصی شناخته شده است که نیازی به معرفی ندارد چرا که او یکی از معروف ترین بازاریاب های ربایشی معاصر است.

راند فیکشین فعالیت خود را به عنوان کارآفرین پیشگام طراحی وب سیاتل آغاز نمود. در اوایل سال 2000، در خلال ظهور ناگهانی گوگل و سئو، رند یکی از اولین افرادی بود که پتانسیل این صنعت را شناسایی کرد. او از دیدگاه، پیش بینی و هوشمندی بالایی برای ایجاد یک شرکت روبه رشد برخوردار بود و همچنین دسترسی و اطلاعات لازم در رابطه با برند شخصی خود را دقیقاٌ سازماندهی می کرد.
او وبلاگ شخصی Moz را که در اصل به نام SEOmoz نامگذاری شده بود راه اندازی نمود و با تمایل جدی به ارزش گذاری و شفافیت صنعت سئو همت گماشت. در حال حاضر Moz امپراتوری پیشتاز در زمینه سئو می باشد.
او از  سال 2007 تا 2013 مدیرعامل Moz بود. در حال حاضر او یکی از شرکای فعال شرکت است و تعهدات او نسبت به سرمایه گذاران و کارکنان شرکت تبدیل به کانون توجه ها شده است.

مصاحبه با سئوکار

من یکی از بزرگ ترین طرفدار های وبلاگ های Moz هستم و هر وقت کسی بپرسد : چگونه می توان بازاریابی ربایشی یا سئو را آموخت جوابم همواره همین است : “وبلاگ های Moz را مطالعه کنید”.

نسخه سال جدید Whiteboard Friday (سری دوره های آموزشی سئو سایت Moz که هر هفته برگزار می شود) عالی بود. فکر می کنید سئو بیشتر به سمت ویژگی های صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل متمرکز شده است؟

بله . می توان از اطلاعات موجود در Mozcast به این موضوع پی برد. مشخصات صفحات نتایج موتورهای جستجو بیش از پیش موجب کسب آمارهای واقعی بیشتری می شود. چنانچه در حال حاضر مشغول به سئو هستید، از شما می خواهم بررسی نمائید چگونه می توان چنین نتایجی را کسب نمود.

آیا نگرانی در رابطه با تاثیر شبکه های اجتماعی بر روی ترافیک سازمانی وجود دارد؟ مثلاٌ وب سایت دارای محتوای با کیفیت و لینک های مرتبط است اما در رسانه های اجتماعی هیچ حضوری ندارد. نظر شما در این مورد چیست؟

بصورت مستقیم خیلی در مورد این موضوع نگران نیستم ؛اما بطور غیر مستقیم، بسته به موقعیت شما ممکن است بیشتر آزار دهنده باشد. به عنوان مثال، چنانچه با سایت ها و افرادی که نقش پر رنگی در جامعه دارند رقابت نمائید، ممکن است توجه شما را به ترافیک، نام تجاری و لینک های سرمقاله ای ارائه شده جلب نمایند. چنانچه رقابت شما در حاشیه رسانه های اجتماعی باشد، به سختی می توان در این رقابت برنده شد، زیرا  رسانه ها می توانند بسیاری از سیگنال های مثبت (لینک ها، تعاملات و …)که موتورهای جستجو ممکن است استفاده نمایند را ساطع می نمایند.

اگر شما جای گوگل بودید چگونه لینک های تبلیغاتی را کشف می نمودید؟

تبدیل شدن به یک اسپمر لینک، نفوذ به بسیاری از انجمن ها و سایت های کلاه سیاه، ایجاد یک مجموعه بزرگ آموزش اسپم و سپس استفاده از ماشین آموزشی قدرتمند خود و ابزارهای آموزشی جامع برای اخذ یک مدل دقیق به منظور کاهش وب اسپم ها. چنانچه چنین اقداماتی از قبل صورت نمی گرفت، شوکه می شدم.

مرورگر کلمات کلیدی MOZ   (اشتباهات رایج در سئو سایت)تا چه اندازه موفق است؟

این موضوع سالها است که تبدیل به محبوب ترین محصول ما شده است که بیشتر مورد بحث و گفتگو واقع شده است. اما موارد استفاده از آن مانند سایر ابزارها زیاد نیست. به عنوان مثال ابزار Mozbar تقریباٌ حدود 300 هزار کاربر فعال دارد.، اما KW Explorer فقط 10 هزار کاربر فعال دارد که ماهانه بصورت منظم از آن استفاده می نمایند.

بزرگترین اشتباه سئو در حرفه شما چه بود؟

ابزار Moz Analytics. قبلا راجع به آن توضیح داده ام اما مباحث و گمانه های ضعیفی در رابطه با اجرای ضعیف این ابزار وجود داشت و سرانجام موجب تحمیل هزینه های زیادی به شغل من شد.

|مقاله مرتبط : اشتباهات رایج در سئو سایت

بیشتر در رابطه با عادت های خوب یا بد خودتان که زندگی شما را تغییر داده است توضیح دهید؟

من وزن کم کرده ام که موجب شد ضربان قلبم کمتر شود و به طرز چشمگیری تناسب اندام من بهبود یافته است.

می خواهید در شغل خود به چه اهدافی دست یابید یا چه اهدافی دارید؟

من به سرمایه گذارن تعهد داده ام که Moz سرمایه آنها را به آنها باز خواهد گرداند و هنوز هم موظف به اجرای این تعهد هستیم. این بزرگترین هدف بلند مدت من از کار و حرفه خود می باشد.

در خلال کنفرانس بازاریابی رشد در سال 2016، گفتید “استارت آپ خود را هرچه زودتر بفروشید و سپس از نو شروع کنید”. این باعث شد من کنجکاو باشم که این سوال را بپرسم: چنانچه مجبور باشید یک استارت آپ جدید محصول دیجیتالی / SaaS راه اندازی نمائید، بیشتر به چه بخش های علاقه مند هستید و در آن سرمایه گذاری می کنید و چگونه آن را به بازار عرضه می نمائید؟

من بازاهای محروم را دوست دارم، بازارهایی که سایر استارت آپ ها نمی خواهند یا دوست ندارند در آنها سرمایه گذاری نمایند. خدمت رسانی به هنرمندان و یا تئاتر و یا افرادی مانند آن برای من هیجان انگیز خواهد بود. در مورد بازاریابی، من معتقد هستم که هنوز محتوا کانسپت چرخشی سئو را دنبال می نمایم. من در این زمینه تجربه بهتری دارم و مکانیسم آن را درک می نمایم و دوست دارم به افراد کمک نمایم و به آنها آموزش دهم.

به نظر می رسد شما واقعاٌ از شغل و وظیفه جدید خود در Moz راضی باشید. قبل از این صراحتاٌ در مورد افسردگی نوشته بودید، بعد از مدیر عامل شدن چه اتفاقی برایتان افتاد؟ در حال حاضر وضعیت روحی روانی شما چطور است؟ ایا از ایجاد چنین تغییراتی خوشحال هستید؟

هم آره هم خیر. من هنوز هم در مورد وقایع و رویداد ها غمیگن هستم و در رابطه با اشتباهاتی که مرتکب شده ام بسیار متأسفم. اما مطمئناٌ از آنچه که در آن شغل بودم خوشحال تر و از نظر احساسی و روحی سالم تر هستم، بنابراین تغییرات مثبت و منفی بودند.

قراردادهای شما برای سال 2018 چیست؟ ما مشتاق شنیدن طرح ها و برنامه های شما برای سال آینده هستیم.

تمایلی برای انتشار قراردادها ندارم اما پروژه بزرگ من برای امسال کتابی در مورد Moz و شفاف سازی در رابطه با استارت آپ ها می باشد. در حال حاضر فقط پیش نویس نامنظم آن را تمام کرده ام  و هنوز نیاز به ویرایش دارد و امیدوارم به زودی در مطبوعات منتشر شود.

سپاس و تشکر دوباره از آقای راند.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

[mc4wp_form id="517"]

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)